Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 085 - 888 1881

Steeds meer klachten over webwinkels

Joke Davids koopt in november 2018 een tablet voor 291 euro bij de website superaankoop.co.nl. Een goede aanbieding, maar uiteindelijk wordt de tablet niet geleverd…

Als mevrouw Davids moeilijk contact krijgt met de verkopende partij, gaat ze verder zoeken op de site. En zoals je vaker ziet bij webwinkels, is het best een zoektocht voordat je op die prachtige Nederlandse site ontdekt dat ze eigenlijk in Hongkong zijn gevestigd. Na maanden zegt de winkel dat het pakketje zoek is geraakt. En dat is de eigen schuld van mevrouw Davids, aldus Superaankoop: ze had het huis- nummer vergeten bij haar adres. Uiteraard vinden wij dat onzin, aangezien niemand kan aantonen of dit wel klopt. In Nederland geldt dat het pakket pas van eigenaar wijzigt als het daadwerkelijk is overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Maar in Hongkong zijn ze daar een stuk makkelijker in!

Geen wereldwijde regels
Toen webshops net opkwamen, begonnen we via het internet aankopen te doen bij Nederlandse bedrijven. Daarom werden keurmerken en brancheorganisaties opgericht om de consument goede voorwaarden te geven. Na verloop van tijd gingen we de grens over, naar aangrenzende landen. We kregen Europese regels over netjes handelen tussen landen. En inmiddels doen we online zaken over de hele wereld. Maar dat is niet zonder risico’s: Als een product niet geleverd wordt, heeft u niet zomaar uw geld terug. Er gelden geen wereldwijde regels die het u makkelijk maken. Nee, feit is dat u moet procederen in Hongkong volgens de wet van Hongkong. U kunt wel een dure laptop kopen in Hongkong, maar hoe zit het met de garantie? In Nederland hebben we dat uitgebreid geregeld. Het product moet voldoen aan hetgeen u ervan mag verwachten. In Europa hebben we twee jaar garantie. Maar in Hongkong? En al zouden ze daar goede regels hebben, stuurt u uw aankoop retour? Sturen zij hem daadwerkelijk terug? Houd rekening met lange levertijden.

Tips bij online winkelen
Los van de risico’s zijn er natuurlijk ook voordelen aan het kopen in verre landen. Zo kunt u daar misschien iets aanschaffen wat hier (nog) niet te koop is. Of het is een stuk goedkoper dan hier. Mocht u graag wereldwijd willen shoppen, let dan hierop: • Controleer de winkel. Voer de naam in een zoekmachine in combinatie met ‘recensie’, ‘review’ of ‘klacht’. Ga op de website van de politie na of daar meldingen zijn binnengekomen. Toets in het zoekveld ‘controleer verkopergegevens’ in. Kijk of er contactgegevens op de site staan. Betaal het liefst met Paypal of via een creditcard. Zij hebben vaak aankoopbescherming, een soort verzekering die u schadeloos stelt bij het niet ontvangen van producten. Niet goed voor uw rechtsgevoel, wél goed voor uw portemonnee. Gaat het toch mis, bel ons dan voor advies. Voor grensoverschrijdende geschillen binnen Europa kunt u ook terecht bij het Europees Consumenten Centrum. Doe ook aangifte, dat kan andere mensen behoeden voor hetzelfde probleem!

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren