Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

De Nederlandse Incassocentrale: betalen of niet?

Er komen de laatste tijd veel klachten binnen van mensen die telefonisch benaderd worden om een ‘abonnement’ af te sluiten. Het gaat om een terugkerende dienst, waarbij u telkens een bepaalde site moet bezoeken om weer gebruik te kunnen maken van de aanbieding.

We hebben slimfruit.online gezien, maar ook ecodienst.online, buy2fly.nl, shopandfly.online, shoppendoejezo.com, weekendjegenieten.com, debestekorting.com en voordeligwinkelen.online. Allemaal bedrijven waar u opeens een contract mee zou hebben, zonder dat u dat zelf in de gaten heeft gehad.

Hoe gaat dat in zijn werk?
U wordt gebeld, er wordt u een aanbieding gedaan en u zegt bijvoorbeeld dat u eerst iets op papier wilt hebben. U geeft uw e-mailadres en enkele weken later worden bedragen van uw rekening afgeschreven. Gelukkig kunt u die laten terugboeken, maar dan volgen de aanmaningen.
Die komen eerst nog van het bedrijf zelf. Maar al snel wordt de vordering doorgezet naar de Nederlandse Incassocentrale. Met de laatste probeert u op alle mogelijke manieren contact te krijgen, maar u krijgt geen antwoord. Plotseling krijgt u berichten van dagvaarding. Dan raakt u toch lichtelijk in paniek.

Alleen mét handtekening
Het was voor ons praktisch onmogelijk om contact te krijgen met het bedrijf. Uiteindelijk lukt dat toch per mail. Maar eigenlijk ontvingen we alleen maar nietszeggende antwoorden. We vroegen ze waarom zij contracten indienden die juridisch geen status hebben. Daar gingen ze ook niet op in. Want dat is wat u feitelijk heeft: een contract zonder juridische status. Sinds 2014 bestaat voor telemarketing het zogenoemde schriftelijkheidsvereiste: als u een dienst koopt via de telefoon, dan moet u met een handtekening toestemming verlenen. Alleen toestemming via de telefoon is niet voldoende!

Meld uw klacht

Inmiddels hebben we de toezegging van de Nederlandse Incassocentrale dat iedereen zijn klacht kan melden bij hen via info@nederlandseincassocentrale.nl of info@mkbusiness.nu. Er zou dan serieus naar de klacht worden gekeken. We zijn benieuwd! Een voorbeeldbrief kunt u vinden op maxvandaag.nl. Eigenlijk hebben we daar niet zo veel vertrouwen in, omdat ditzelfde bedrijf vier jaar geleden al soortgelijke zaken deed voor andere bedrijven die consumenten niet netjes behandelden. We vinden dan ook dat dit soort incassobureaus beter en eerlijker zaken moet gaan doen en dat de Autoriteit Consument en Markt ze zou moeten beboeten. Dat hebben ze tot nu toe niet gedaan en daarom vragen we u om uw klachten bij ons te melden. Wij bundelen ze en sturen ze door naar de Autoriteit Consument en Markt. En mocht de Autoriteit niets doen, dan gloort er toch nog hoop aan de horizon. Christenunie en PvdA hebben een initiatiefwet ingediend die dit soort incassopraktijken tegen moet gaan. Zodra daar meer over bekend is, berichten wij u uiteraard. Tot die tijd hebben wij twee adviezen:
• Koop niks aan de telefoon.
• Laat u niet intimideren en betaal niet aan dit soort bedrijven of incassobureaus.

 

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren