Abonnementen service: 035 - 2019505

Gaat de blauwe envelop écht verdwijnen?

De Belastingdienst gaat volledig digitaal. Stapsgewijs wordt de papieren communicatie met de belastingbetaler verwezen naar de geschiedenisboeken. De eerste slag wordt op dit moment al gemaakt: iedereen die een of meer toeslagen ontvangt, wordt hierover vanaf nu alleen nog maar digitaal geïnformeerd.

Dit heeft grote gevolgen voor de honderdduizenden Nederlanders die geen internetverbinding hebben. Een groot deel daarvan redt zich prima zonder computer. Deze groep, veelal ouderen, wordt met één pennenstreek hulpbehoevend gemaakt. Al een paar weken regent het boze telefoontjes hierover in ons spreekuur. De bellers voelen zich buitenspel gezet door hun eigen overheid. Wij geven deze mensen groot gelijk.

Dit gaat problemen opleveren
Wat de regering in feite doet, is een oplossing bieden voor een niet-bestaand probleem. Sterker nog: wij vrezen dat we er door deze digitalisering een hoop problemen bij krijgen. Onze voorspelling is dat we volgend jaar telefoontjes krijgen van mensen die ineens een hoop toeslag blijken te moeten terugbetalen aan de Belastingdienst. Dat is namelijk het risico als je je eigen financiën niet meer kan controleren.
Wat is dan de oplossing? Volgens de Belastingdienst is het simpel: iedereen moet aan de DigiD. En als u dat niet kunt of wilt, moet u iemand anders regelen die uw belastingzaken voor u regelt.

Geef nooit uw DigiD af!
Daar schuilt een groot risico in. Uw DigiD is namelijk de sleutel tot al uw financiële zaken. Degene die deze sleutel in handen krijgt, kan u dus financieel ruïneren. Geef daarom nooit uw DigiD af! Natuurlijk waarschuwen wij hiervoor. Toch kan je nu al uittekenen dat er handige boeven zullen opstaan die onder het mom van hulpvaardigheid een winstgevende belastingfraude opzetten met gebruik van andermans DigiD.

Regering: verleen ontheffingen
Volgens ons moet er iets anders gebeuren. In de nieuwe belastingwet is de mogelijkheid ingebouwd om bepaalde groepen ontheffing te verlenen. Deze mensen krijgen in de toekomst hun belastingzaken én digitaal aangereikt én op papier. Een paar van die uitzonderingsgroepen zijn al gedefinieerd. Bijvoorbeeld iedereen met een woonadres in het buitenland; deze mensen kunnen niet altijd over een DigiD beschikken en zullen dus nog steeds hun belastingzaken óók op papier ontvangen. Ons voorstel is simpel. Maak ook een uitzondering voor de groep mensen die om wat voor reden dan ook geen internetaansluiting heeft. Maak deze groep niet afhankelijk van anderen als ze helemaal niet afhankelijk hoeven te zijn. Deze regering wil toch een participatiesamenleving? Dan moet zij daar ook naar handelen!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren