Abonnementen service: 035 - 2019505

Gestolen bankpas

De heer Doorduin was met zijn vrouw op vakantie in een klein Spaans badplaatsje. Ze waren er al een paar dagen, toen hij er na een wandeling over de markt achter kwam dat zijn portemonnee was gestolen.

In de gestolen portemonnee van meneer Doorduin zat een paar honderd euro. Die was hij kwijt. Maar er zaten ook twee bankpasjes in. De heer Doorduin wist meteen wat hem te doen stond. Hij belde beide banken op en liet de pasjes blokkeren. Helaas was het kwaad al geschied: in vijf minuten tijd was er met een van de pasjes al voor 1.800 euro gepind.

Geheim
Dat was nog geen reden om bij de pakken neer te zitten. De hoofd-regel is namelijk dat schade als gevolg van pinpasfraude voor rekening van de bank komt. De enige uitzondering op die regel is als de consument zelf ‘grof nalatig’ is geweest. Daar zou in dit geval sprake van zijn als de heer Doorduin zijn pincode niet geheim had gehouden. Daarover maakte hij zich totaal geen zorgen, want zelfs mevrouw Doorduin kende de pincode niet! En dus verzocht de heer Doorduin zijn bank om zijn geplunderde rekening weer aan te zuiveren. De bank wilde eerst onderzoeken wat er nu precies gebeurd was. Wat bleek: de dief had steeds in één keer de juiste pincode ingetoetst. Volgens de bank liet dit maar een conclusie toe: de heer Doorduin had zijn pincode op een papiertje geschreven en bewaard bij zijn pinpas. Oftewel: hij was grof nalatig geweest. De bank ging helemaal niets vergoeden.

Belediging
De heer Doorduin vond dit nogal een belediging en stapte naar de geschillencommissie van het Kifid. Zonder verder onderzoek nam de geschillencommissie de conclusie van de bank over. Nadat wij ons met de zaak bemoeiden, deed de bank alsnog wat verder onderzoek. Wat bleek: in hetzelfde Spaanse badplaatsje was in dezelfde periode iemand anders ook beroofd van zijn bankpas, waarmee eveneens meteen grote bedragen waren gepind. Wat de bank eerst niet voor mogelijk had gehouden, leek toch te zijn gebeurd: iemand had op vernuftige wijze de pincode van de heer Doorduin ontfutseld. De bank betaalde zijn geld alsnog terug.

Uw ervaring?
Het gemak waarmee zowel de bank als het Kifid de schuld van deze pinpasfraude in de schoenen van de heer Doorduin schoof, baart ons zorgen. Wij hebben het idee dat consumenten veel vaker en veel te snel het verwijt krijgen dat zij zelf ‘grof nalatig’ zijn geweest. Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen en reacties en komen hier zeker nog op terug.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren