Abonnementen service: 035 - 2019505

Barst in het scherm? Eigen schuld!

Meneer Van Bragt koopt in februari een laptop met touchscreen bij Mediamarkt. In mei zit hij erop te werken en ontstaat er een barst in het scherm. Zomaar uit het niks!

Meneer Van Bragt gaat terug naar de winkel waar ze de laptop innemen en opsturen voor onderzoek. Daarop krijgt hij bericht dat er geen garantie zit op de ontstane barst, omdat het veroorzaakt moet zijn door invloeden van buitenaf. De laptops worden voordat ze de winkel ingaan aan verschillende druktesten onderworpen. Het is volgens hen dus onmogelijk dat de laptop in eerste aanleg een fout had.

Omgekeerde bewijslast
In het eerste halfjaar na aankoop heeft de verkopende partij, in dit geval Mediamarkt, de bewijslast. Zij zullen dus moeten bewijzen dat de laptop in het begin ‘deugdelijk’ was. Ze menen dat met dit standpunt te hebben gedaan. Meneer Van Bragt laat het er echter niet bij zitten. Hij kent rechterlijke uitspraken waar de rechter in soortgelijke situaties heeft gezegd: ‘De simpele stelling dat ze vooraf getest zijn en toen goed bevonden, wil niet zeggen dat er niet toch een fout in de partij kan zitten.’ De bewijslast die rust op Mediamarkt gaat verder!
Meneer Van Bragt krijgt nul op het rekest. Na lang aandringen wordt hem een second opinion aangeboden. Als hij daarna nog steeds in het ongelijk wordt gesteld, moet hij de kosten dragen van dat onderzoek. Ook dat klopt niet. De omkering van de bewijslast die de wetgever heeft gegeven aan de consument houdt in dat er een gedegen rapport komt. Op kosten van Mediamarkt. Uiteindelijk lossen we de zaak van meneer Van Bragt op in een confrontatie met draaiende camera zoals we dat altijd doen in het programma ‘Tijd voor Meldpunt!’.

‘Geschillencommissie niet nodig’
Maar er is een ander punt waar we nog niet blij van worden. Koopt iemand bij Mediamarkt online, dan is hij daarmee gewaarborgd van een gang naar de geschillencommissie als men het niet eens is met elkaar. Maar koopt iemand in een winkel van Mediamarkt, dan is er géén geschillencommissie! Op de vraag waarom dat zo is, antwoordde Mediamarkt: omdat wij alle klachten goed oplossen. “Wij van WC Eend…”, kent u die nog? Uiteraard zijn we daar de strijd over aangegaan. Uiteindelijk hebben we voor elkaar gekregen dat Mediamarkt de toezegging heeft gedaan dat ze al hun winkels gaan aansluiten bij de geschillencommissie. Gelukkig! Zo had het allang horen te zijn. Ze hopen einde van het jaar aangesloten te zijn.

Ons advies: kijken, niet kopen
Tot die tijd adviseren we men­sen om niet in de winkel van Mediamarkt te kopen. Kijkt u lekker rond in de winkel, maar bestel via internet! Daar heeft u op dit moment wél de waarborgen die u als consument mag verwachten.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren