Abonnementen service: 035 - 2019505

Hoge telefoonrekening door ongewilde sms’jes

MAX Ombudsman ontving afgelopen maand een klacht van de heer Visch. In maart van dit jaar kreeg hij van de KPN een telefoonrekening van maar liefst € 416,19. De heer Visch schrok zich rot en zocht direct contact met de KPN. Zijn rekeningen bleken al vanaf september 2014 hoger te zijn dan normaal… 

De heer Visch had die hogere telefoonrekeningen niet eerder opgemerkt, maar de forse rekening van maart was niet te missen. Die werd veroorzaakt door de sms-diensten van Triviatu (sms-code 8444) en Dodarego (sms-code 6030). Dit zijn spel- en kennisquizzen. De heer Visch wist helemaal niets van deze diensten af. Hij voelde zich bestolen en wilde zijn geld terug. Helaas liep de heer Visch tegen de bekende muur op. Op zijn aangetekende brief kwam geen antwoord en als hij contact opnam met een medewerker van de klantenservice, werd hem verkeerde informatie gegeven. Tijd dus om MAX Ombudsman te benaderen.


Nergens om gevraagd

Vorig jaar heeft het VARA-programma ‘Kassa’ aandacht besteed aan de sms-dienst van Triviatu. Uit het niets ontvingen mensen een sms-bericht of bleken vast te zitten aan een abonnement nadat ze aan een prijsvraag van een winkelketen hadden meegedaan. En dat terwijl mensen zich hier helemaal niet voor hadden aangemeld! Deze wijze van handelen is niet toegestaan en vorig jaar heeft de Consumentenbond zich hiervoor ingezet. De gedupeerden hebben hun geld terug ontvangen.

Controleer uw rekening goed
Ook de heer Visch is gelukkig schadeloos gesteld. Om deze problemen te voorkomen, willen wij u benadrukken om uw telefoonrekening altijd goed te bekijken. Als u iets afwijkends ziet, neem dan direct contact op met uw telefoonprovider. Hoe sneller zij zien dat u ongewild een abonnement heeft op een sms-dienst, des te sneller zij actie kunnen ondernemen om zo’n dienst stop te zetten en samen met u kunnen kijken welke kosten kunnen worden teruggestort.

Schadeloos stellen
Uw provider is overigens verplicht om u binnen drie werkdagen de berichtengeschiedenis te overhandigen. Doet uw provider dit niet, dan moet hij u schadeloos stellen. Dit alles staat uitgebreid beschreven in de SMS- Gedragscode. U kunt de gedragscode raadplegen via de website www.payinfo.nl. Via deze site kunt u uw sms-dienst ook inzien, opzeggen of blokkeren. Op de website van www.consuwijzer.nl vindt u uitgebreide informatie over sms-diensten. En mocht u tegen een ongevraagde sms-dienst aanlopen en er met uw provider niet uitkomen, laat u ons dit dan gerust weten!

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren