Abonnementen service: 035 - 2019505

Vakantiereis boeken? Let op de spelling!

Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat de naam van elke passagier exact moet overeenkomen met de naam zoals die vermeld wordt in het paspoort of op de ID-kaart. Als dit namelijk niet het geval is, dan kan dit tot grote problemen leiden. Zelfs zo groot dat de luchtvaartmaatschappij u het vervoer kan weigeren. Dit heeft voor het grootste deel te maken met de strenge veiligheidseisen op luchthavens: die geven de noodzaak dat gegevens moeten overeen­komen met uw paspoort of ID-kaart.

Kom direct in actie
Als u na het bevestigen van de reservering merkt dat één of meer namen verkeerd vermeld staan of niet goed gespeld zijn op uw bevestiging, moet u direct contact opnemen met uw reisbureau of boekingskantoor. Doe dit telefonisch en als u toch een e-mail of fax stuurt, ga dan na of uw bericht is ontvangen en in behandeling genomen. Ga in ieder geval niet zitten afwachten. Veel voorkomende fouten zijn het vermelden van de roepnaam in plaats van de voornaam en het invullen van de achternaam van de echt­genoot in plaats van de meisjesnaam. Hoge kosten. Op het moment dat het ticket aan u is afgegeven, kan een verkeerd gespelde naam tot gevolg hebben dat er een nieuwe reservering gemaakt moet worden en hiervoor een nieuw ticket moet worden afgegeven. Feit is dat een verkeerde naam hoge kosten met zich mee kan brengen, zelfs tot de prijs van een nieuw ticket aan toe.

Om dit alles te voorkomen advi­seren wij u het volgende te doen:
• Controleer tijdens uw online boeking meerdere malen uw gegevens voordat u op de bevestigingsknop drukt.
• Meestal ontvangt u een bevestigingsmail. Kijkt goed of alle gegevens juist vermeld zijn.
• Zorgt u ervoor dat u tijdens het boeken uw paspoort of ID-kaart voor u heeft liggen.
• Voor de dames: vul altijd uw meisjesnaam in.
• Vul nooit uw roepnaam in (tenzij die exact overeenkomt met uw formele voornaam).
• Let extra op als u voor een ander boekt.

MAX Ombudsman vindt het belachelijk dat er zulke hoge kosten gerekend kunnen worden voor wijzigingen op een ticket. Gelukkig heeft de Europese Commissie een voorstel gedaan om binnen 48 uur kosteloos te wijzigen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035 677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur. Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren