Abonnementen service: 035 - 2019505

Controleer altijd uw meterstanden

Ook als u een ‘slimme meter’ heeft

Eén keer per jaar ontvangt u de jaarafrekening voor het energiegebruik van het afgelopen jaar. Regelmatig komt
het voor dat meterstanden geschat worden. Aangezien juiste meterstanden de basis vormen voor een correcte
jaarafrekening geven wij graag tekst en uitleg!

De jaarafrekening gaat over uw energieverbruik van de afgelopen twaalf maanden. Het is niet zo dat dit letterlijk een kalenderjaar hoeft in te houden. Binnen twee maanden na de laatste afrekenmaand moet u de jaarafrekening ontvangen.
Zorg ervoor dat u altijd de werkelijke standen doorgeeft aan uw energieleverancier. Indien u niet over een slimme energiemeter beschikt, ontvangt u hierover bericht van uw energieleverancier. Dit kan zijn via de telefoon, via internet of via de post met een meterstandkaart. Indien u wel over een slimme meter beschikt, worden de standen automatisch aan uw energieleverancier doorgegeven. Tenzij u hier bewaar tegen heeft gemaakt en deze afleesfunctie is uitgeschakeld. U dient er dan zelf voor te zorgen dat uw energieleverancier de juiste meterstanden ontvangt. Als u zelf geen meterstanden doorgeeft, zal uw energieleverancier de meterstanden gaan schatten. Eén keer in de drie jaar zal uw netbeheerder uw meterstanden nog komen controleren.

Hoeveel maanden?
Checkt u daarnaast ook altijd goed de betreffende periode van levering. Uw doorgegeven meterstanden moeten hiermee overeenkomen. Onlangs ontving MAX Ombudsman een klacht van mevrouw Duiven. Haar energieleverancier had een nieuw klantensysteem ingevoerd en nu ontving zij eindelijk de jaarafrekening van 2013. Deze bleek echter niet over een jaar te gaan maar over een periode van 15 maanden, waarbij wel de doorgegeven jaarmeterstanden waren gehanteerd. Het gevolg was dat mevrouw Duiven een behoorlijk bedrag terug ontving, ze had immers voor drie maanden geen verbruik in rekening gebracht gekregen. Volgend jaar zou ze dan drie maanden extra moeten betalen!

Afrekening corrigeren
Wij kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk juiste meterstanden zijn. Mochten uw meterstanden toch niet overeenkomen met de standen die u heeft doorgegeven, zorgt u er dan voor dat u direct de juiste meterstanden aan uw energieleverancier terugkoppelt. De energieafrekening kan dan gecorrigeerd worden.

Tip
Op de website van Consuwijzer vindt u een handige voorbeeldbrief om bezwaar te maken tegen verkeerd gehanteerde meterstanden (zoek daarvoor onder ‘voor-
beeldbrieven’ naar ‘energie’).

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren