Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

Column Jan Slagter: We kijken anders

Onlangs zijn de resultaten van het Nationaal Media Onderzoek gepubliceerd. Daaruit blijkt dat wij anders televisie zijn gaan kijken. De gemiddelde Nederlander keek vorig jaar dagelijks 2 uur en 12 minuten televisie. Dat is een – weliswaar lichte – daling ten opzichte van de gemiddelde kijktijd het jaar ervoor. Die bedroeg toen namelijk 2 uur en 18 minuten.

Daarbij moet ik opmerken dat in 2022 corona nog invloed had op ons kijkgedrag en die pandemie speelde afgelopen jaar geen rol meer. Wat opmerkelijker is, is dat we meer uitgesteld zijn gaan kijken. Dus niet meer op het moment van de uitzending van het programma, maar op een later tijdstip dat ons beter uitkomt. De kijktijd naar live televisie-uitzendingen was in 2023 gemiddeld 100 minuten per dag. Maar de kijktijd in uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending steeg vorig jaar naar 24 procent van de totale kijktijd, concreet: 32 minuten per dag.

We gebruiken het tv-toestel daarnaast ook steeds meer voor video on demand-diensten als Netflix, HBO en Videoland. Alles bij elkaar brachten we in 2023 iedere dag gemiddeld 3 uur en 7 minuten voor het tv-scherm door. De meeste mensen kijken naar de NPO, gevolgd door RTL en Talpa. Leuk om te melden: de uitzending van ‘Heel Holland Bakt’ van 5 februari 2023 was het op één (‘Wie is de Mol’) na best bekeken programma! Dat belooft wat voor het nieuwe HHB-seizoen, dat op zondag 28 januari start (20.25 uur bij MAX op NPO 1).

Dit en meer leest u in MAX Magazine editie 4. Bent u geen abonnee, maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren