Bent u ook gedupeerd? Na de woekerpolis nu de iPhone
Veel MAX-lezers zullen nog best tevreden zijn met hun oude iPhone 6 of 7. Ze hebben het gevoel dat het toestel nog lang meekan, ondanks dat de batterijen wat van hun spankracht verliezen. In principe kan je er nog alles mee: bellen, appen, een prima fotootje doorsturen of iets opzoeken. Maar in een groot aantal gevallen hadden de toestellen nog veel beter kunnen functioneren en dat kan fabrikant Apple nog weleens letterlijk duur komen te staan.
Naar nu is gebleken stuurde Apple sinds 2017 zogeheten ‘updates’ om het toestel trager te maken. Later bleek dat het bedrijf dat deed om de zwakke batterijen te sparen, maar dat hield men onder de pet. Boze tongen beweerden dat het bedrijf mensen zo wilde dwingen een nieuwer toestel aan te schaffen.
€ 572 miljoen uitgekeerd
Maar intussen hebben de twijfelachtige updates van de iPhone wel een staartje gekregen. Mededingingsautoriteiten en claimorganisaties hebben vastgesteld dat Apple heeft verzwegen dat de updates nodig waren voor de toestellen met kwetsbare batterijen. In Amerika wonnen gedupeerden hun zaak tegen Apple en kregen samen een bedrag van omgerekend € 572 miljoen uitgekeerd. Ook in Italië en Frankrijk moest Apple miljoenen aan schadevergoedingen betalen. In Nederland bleef het stil, tot de Stichting Consumentenclaim zich ermee ging bemoeien. Gedupeerden kunnen zich gratis inschrijven om mee te liften met de claim die de organisatie bij Apple gaat neerleggen. Uitgangspunt is een schadevergoeding van € 90 per gedupeerde. 7000 mensen hebben zich inmiddels al ingeschreven. Directeur Stef Smit: “Veel mensen hebben echt last gehad van de updates omdat hun toestel trager werd. Anderen hebben zich zelfs gedwongen gevoeld een nieuw toestel te kopen. Daar mag wel wat tegenover staan.”
‘Een gelopen race’
Volgens Smit hoeft er niet meer gesproken te worden over de schuldvraag. “Apple heeft niet voor niets in allerlei landen schikkingen getroffen. Dat is een gelopen race. Maar dat betekent ook weer niet dat er binnen een paar maanden overeenstemming is. Ook hier kan er wel een jaar of langer overheen gaan.” Met de Stichting Consumentenclaim heeft Apple in elk geval een serieuze tegenstander. De stichting heeft na vijftien jaar procederen de grootste banken en verzekeraars op de knieën gekregen in de woekerpolisaffaire. Allianz, ASR, Nationale Nederlanden (NN), Reaal en Achmea, hebben voor honderden miljoenen geschikt. Het geld (minus 10 procent kosten) gaat naar de gedupeerden die zich hebben ingeschreven. Degenen die niets hebben gedaan liften niet mee met dit succes.
Hoe kan ik zien welke iPhone ik heb of had?
Soms staat het modelnummer achter op de telefoon. Anders moet u in de telefoon naar Instellingen > Algemeen > Info gaan. Achter het modelnummer staat een getal. Dat is het niet. Tik op dit getal en het officiële modelnummer verschijnt. Het gaat om mensen met een iPhone 6, 6 Plus, 6s, 6s Plus, 7, 7 Plus en de eerste generatie SE modellen. Ook mensen die zo’n iPhone gehad hebben, kunnen zich inschrijven, dat kan gratis bij de Stichting Consumentenclaim. Je moet natuurlijk wel aantonen dat je een dergelijke iPhone hebt gehad of nog steeds hebt. Dat kan door een foto van uw factuur mee te sturen. Maar ook een afbeelding van uw iPhone-account, waar al uw iPhones geregistreerd staan, is voldoende. Bij succes houdt Stichting Consumentenclaim 25 procent kosten in. Kijk voor meer informatie op consumentenclaim.nl bij het onderdeel ‘claims’.
Tekst: Jaap Roelants
Dit artikel staat in MAX Magazine nummer 20. Bent u geen abonnee, maar wilt u iedere week genieten van puzzels, weetjes, interviews en programma-informatie? U kunt hier abonnee worden.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren