Abonnementen service: 035 - 2019505

E-bike kopen? Lees hier waarom een dure e-bike niet per se beter is

Een e-bike is een enorme investering. De gemiddelde prijs is € 2.500. De goedkoopste merken zijn ruim € 1.500, de duurste dik boven € 4.000. Dat is een rib uit uw lijf. Verslaggever Emile Bode ging op onderzoek uit.

Korte afstanden

De jonge fietsenverkoper in Tiel is opvallend eerlijk. “U zegt dat u hooguit 2.000 kilometer per jaar fietst. Dan heeft u helemaal geen dure fiets nodig. Voor € 3.000 of minder heeft u een prachtexemplaar met een middenmotor en accu in het frame.” De goedkopere e-bikes onder € 2.000 zijn volgens experts minder duurzaam. De accu’s kunnen eerder kapotgaan, het display op het stuur is eenvoudig, er is vaak een voorwielmotor en geen vering. Maar mensen die korte stukjes rijden, kunnen ook hier veel plezier aan beleven.

Accu in het frame

Vrijwel niemand wil meer een e-bike met een accu onder de bagagedrager. Ze willen de accu in het frame. Daarom gaan de fietsen met een accu achterop voor dumpprijzen weg. Kijk maar eens naar de aanbiedingen van bijvoorbeeld Stella met prijspakkers van ruim onder € 2.000. “De accu’s in het frame zien er sportiever uit en dat vinden ook ouderen mooier. De huidige e-bike ziet er daardoor steeds minder als de traditionele elektrische fiets uit”, vertelt Kees Bakker van de Fietsersbond. Als ‘TestKees’ is hij de meest ervaren fietstester van ons land. Maar volgens hem is er niets mis met de accu onder de bagagedrager. “Je haalt de accu er makkelijker uit en de instap is lager omdat het frame niet zo dik is.”

Prijs-kwaliteitverhouding

Barry (42) fietst elke dag naar zijn werk in Rotterdam. Dat is 9 kilometer heen en weer. “Ik heb twee jaar geleden een Batavus gekocht voor € 2.100 met accu achterop. Wat kan mij dat schelen. Een prima stadsfiets.” Nog veel voordeliger is de Cortina E-Foss MM met middenmotor. Vanaf € 1.599 en door het ‘AD’ getest als fiets met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Daardoor was de fiets op slag uitverkocht. Een alternatief is de Cortina E-U1 (€ 1.699). Ook een ‘Beste koop’.

Zonder poespas

Cortina is een merk van de Zwolse groothandel Kruitbosch. Woordvoerster Anne-Tjitske Mulder zegt: “De fietsen worden vooral door jongeren aangeschaft, maar zijn ook zeer geschikt voor senioren. Het zijn echte stadsfietsen zonder poespas. Zo is het formaat accu kleiner en hebben de goedkopere modellen geen verende voorvork. Bij de voordelige modellen zit de accu achterop. Overigens kun je er natuurlijk ook langere ritten mee maken. Zeg maar de stad uit.”

Onderhoudsvrije riem

Een rondje fietsenwinkels is een belevenis, echt een dagje uit. Een Flyer van € 4.500 vind ik helemaal niet lekker fietsen vanwege de sportieve zithouding. Ik wil gewoon rechtop zitten en helemaal niet gebogen. De verkoper die vertelt dat ik beslist een fiets met onderhoudsvrije riem moet kopen in plaats van een ouderwetse ketting, overtuigt mij niet. “Met zo’n riem kun je 15.000 tot 20.000 kilometer fietsen”, benadrukt hij. Ik knik en zeg: “Tegen die tijd is mijn graf al geruimd.” Hij begrijpt me niet.

Sportief uiterlijk

Ik hoef niet de zwaarste accu, want als mijn vrouw en ik op één dag 50 kilometer fietsen, is dat al mirakels veel. Een fiets die ook lekker veert, is mooi meegenomen. Voorts een midden­motor, overzichtelijke display op het stuur, niet zo veel onnodige versnellingen, brede banden en lage instap. En eerlijk is eerlijk: hij mag best sportieve looks hebben, want als ik er weer tien jaar mee doe, ben ik met mijn bijna 80 jaar toegetreden tot de ‘Eregalerij der oude glorie’.

Accessoires maken de prijs

Kees Bakker van de Fietsersbond zegt: “Deze wensen herken ik vooral bij oudere mensen. Brede banden zijn sowieso een must, net als een middenmotor. Die voelt veel natuurlijker aan. Een verende voorvork is ook prettig, maar dat zie je vooral bij duurdere fietsen. Net als de riem in plaats van de ketting. En u heeft gelijk. Een twee keer zo dure e-bike is niet twee keer zo goed, maar heeft vooral veel accessoires, die je lang niet altijd nodig hebt.”

Nog even vooruit

De inruil van onze fietsen laat nog even op zich wachten. Want ze rijden nog redelijk fijn en je krijgt er bijna niets meer voor terug. Bovendien is het winter, dus in het voorjaar nemen we een besluit. Net als het besluit over een nieuwe televisie. Die van ons is vijftien jaar oud en geeft nog beeld.

Dit artikel stond in MAX Magazine nummer 3. Bent u geen abonnee, maar wilt u iedere week genieten van puzzels, weetjes, interviews en programma-informatie? U kunt hier abonnee worden.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren