Abonnementen service: 035 - 2019505

Op reis met Van Geldorp… Alles gaat mis!

Familie Moerman boekte in 2020 een reis naar Afrika bij Van Geldorp reizen voor 6.800 euro. Door corona kon de reis twee keer niet doorgaan. Ze accepteren met tegenzin een voucher, maar Van Geldorp wil die nooit meer uitbetalen. Ze worden gedwongen een nieuwe reis te nemen, maar deze organisatie is inmiddels gestopt met het verkopen van reizen en opent slechts één keer per maand haar mail.

Dat geeft natuurlijk geen goed gevoel. Van Geldorp geeft ook nog eens aan dat hun lidmaatschap van Stichting Garantiefonds Reisgelden is opgeheven. De reissom van familie Moerman is daardoor ook niet meer gedekt tegen faillissement. Genoeg redenen om kosteloos van de reis af te kunnen. Maar Van Geldorp houdt voet bij stuk. Wij besteedden in 2022 aandacht aan dit verhaal in ‘Meldpunt’. Ook dan is Van Geldorp onvermurwbaar. Gelukkig heeft familie Moerman een rechtsbijstandsverzekering bij Univé. Zij gaan met de zaak aan de slag.

Verkeerde rekening
De tickets ter waarde van zo’n 4.000 euro had de familie Moerman wel nog in eigen bezit. De consument heeft het recht om rechtstreeks het geld terug te krijgen van de luchtvaartmaatschappij en dus vragen ze KLM om het geld van de tickets op hun rekening te storten en niet op de rekening van Van Geldorp. U raadt het al; het geld van de tickets wordt overgemaakt naar Van Geldorp.

Lakse aanpak
Univé gaat niet heel voortvarend aan de slag. Het argument van KLM, dat het hun beleid is om naar de bemiddelaar het geld over te maken, slikken ze voor zoete koek. Het resterende deel van de reissom, dat ook terug moet naar de familie, geven ze na heel veel heen en weer mailen door aan een deurwaarder. Maar daarin zitten weer niet de volledige kosten. Ook zitten ze er niet achteraan als de deurwaarder geen bericht teruggeeft.

Toch goedgekomen
Familie Moerman trekt opnieuw bij ons aan de bel. Wij nemen contact op met KLM. Gelukkig zijn ze het met ons eens dat het geld naar de familie had gemoeten en dat ze die belofte ook hadden gedaan. Ze storten het geld meteen terug. Dan blijft er nog 2.800 euro over die Van Geldorp zou moeten betalen. Univé steekt hand in eigen boezem en ziet wel dat het bij hun niet goed is verlopen. Uit coulance gaan zij het resterende bedrag betalen. Alles ging mis in deze zaak; de wet van Murphy. Gelukkig kunnen we nu eindelijk zeggen: eind goed al goed!

Laat het ons weten
Heeft u een ook een probleem met een reisorganisatie? Of heeft u een nare ervaring op vakantie? Bent u onderverzekerd op vakantie gegaan? Laat het ons weten. Op 12 juni begint ‘MAX vakantieman’ weer. Misschien kunnen wij u helpen. U kunt uw klacht melden via maxvakantieman.nl. Natuurlijk kunt u ook gewoon ons spreekuur bellen.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis elke werkdag van 10 tot 12 uur terecht op het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman op nummer 035-6775511.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren