Abonnementen service: 035 - 2019505

Zeker met vakantie met de Ombudsman

Waar dient u op te letten als u gaat boeken voor de mei- of zomervakantie? Met onze vijf tips komt u beslagen ten ijs.

Margot van Spankeren boekte een reis met haar ouders. Op de overeenkomst liet ze zetten dat haar ouders geen trappen kunnen lopen. Bij aankomst blijken er toch traptreden aanwezig. Haar vader valt en ze brengen veel tijd door in het ziekenhuis. Een andere accommodatie kan Sunweb niet leveren. In de reisbranche wordt gewerkt met de termen ‘essentie’ en ‘preferentie’. Een preferentie is een voorkeur, een essentie is een eis. In dit geval had een professionele reisorganisatie een essentie aan moeten raden. Sunweb is het met ons eens en compenseert de familie voor de extra kosten van 1.400 euro en geeft ze nog een reischeque van 500 erbij. Ook gaan ze hun site aanpassen om alles duidelijker te maken.
Tip 1: als u een medische essentie nodig heeft, neem dan altijd contact op met de reisorganisatie en laat het op papier zetten!

Controleer de voorwaarden
Monique Dijkstra reserveert een kamer bij een Fletcher hotel. Ze maakt meteen een reservering voor een diner erbij en neemt een annuleringsverzekering van het hotel zelf voor 10 euro. Op de dag van vertrek heeft haar partner corona. Ze annuleert, maar krijgt een factuur omdat de verzekering niet dekt op de laatste dag. Het eten moet ze ook betalen. Onhandig hier is dat de reservering van het eten in de boeking van het hotel zit. Fletcher vindt dat ze niet goed om zijn gegaan met Monique. Ze hoeven de rekening niet te betalen en mogen een keer op kosten van Fletcher komen logeren en eten.
Tip 2: Kijk goed naar de dekking van de verzekering die u bij een hotel zelf neemt. Een doorlopende annuleringsverzekering of reguliere annuleringsverzekering heeft waarschijnlijk een uitgebreidere dekking. Check goed de voorwaarden; die verschillen per verzekering.

Niet bestaand appartement…
Alexandra van Rijt boekt een appartement via booking.com. Voor de betaling laat ze zich buiten de site om leiden. Dan krijgt ze een annulering, maar haar geld komt niet terug. Ze duikt er dieper in en dan komt ze erachter dat het appartement niet bestaat. Booking.com zegt dat ze bepaalde veiligheids­­proto­collen volgen, maar in dit geval is dat niet voldoende geweest. Ze compenseren Alexandra en geven haar een extraatje. Tip 3: laat u nooit buiten de site om leiden. De kans is groot dat u de betaling niet terugkrijgt.

Creditcard
Tip 4: Betaal altijd met een creditcard en niet via een normale overboeking. Bij een normale overboeking mag je niet laten terugboeken. Aan een creditcard hangt veelal een verzekering die je geld teruggeeft als je te maken hebt met een oplichter.

Pakketreis
Tip 5: Denk ook bij het boeken van een appartement aan een pakketreis. Boek een extra dienst erbij en je hebt meer zeker­heden vanuit de wet. Booking.com is bovendien niet aangesloten bij een geschillencommissie. Als je regelmatig niet kiest voor een pakketreis of een bedrijf dat is aangesloten bij de geschillen­commissie, overweeg dan een rechtsbijstandsverzekering.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren