Abonnementen service: 035 - 2019505

Antwoord op uw energievragen

Op de redactie van Meldpunt komen veel vragen binnen over de torenhoge energieprijzen. Joyce Donat van de Consumentenbond beantwoordt er enkele. Mijn energiecontract loopt af.

Moet ik blijven zitten of overstappen? “U kunt het beste bij uw huidige leverancier blijven zitten, in het variabele tarief. Als de prijzen op de energiemarkt wat stabieler worden, komen de leveranciers naar verwachting weer met vaste contracten voor bepaalde tijd. De leverancier bepaalt welke contracten er beschikbaar zijn.” Wij betalen een voorschot van 332 euro. Kunnen wij het voorschot ook naar beneden bijstellen? “Ja, dat kan bij veel energieleveranciers. Zorg er wel voor dat u niet te enthousiast bent, want dan moet u aan het eind van het jaar toch bijbetalen.” Ik ben bang dat mijn energieleverancier failliet gaat. Kan ik dat ergens aan zien?

“Dat is moeilijk te voorspellen en dat kunt u als consument ook niet zien. Zorg er daarom voor dat het maandbedrag van uw energieleverancier klopt. Gebruik het niet als spaarpotje om aan de eind van het contract een leuk bedrag terug te krijgen. Want gaat de leverancier failliet, dan bent u uw geld kwijt. De Autoriteit Consument en Markt gaat scherper kijken naar hoe leveranciers opereren en of ze hun zaakjes op orde hebben. Dat is geen garantie tegen faillissementen, maar er kan wel eerder worden ingegrepen.”

Meer energievragen en -antwoorden vindt u op maxmeldpunt.nl

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren