Zo rijdt uw spaargeld de BMW-showroom uit
Het was zaterdagmiddag en mevrouw Van Staveren wilde geld pinnen. Dat mislukte, want haar Rabobank-pasje bleek geblokkeerd te zijn. Gevraagd naar de reden voor het blokkeren van haar pasje kon men in het Rabobankfiliaal alleen vertellen dát de pas was geblokkeerd, niet waarom. De maandag erop was het probleem gelukkig alweer opgelost, want bij de post zat een nieuwe bankpas. Dezelfde dag kreeg mevrouw Van Staveren ook een e-mail van de Rabobank. Daarin stond dat ze nog nagebeld zou worden om de nieuwe pas te beveiligen tegen skimming.Inderdaad werd ze gebeld door een Rabobankmedewerkster. Deze vroeg om de zogenaamde I- en S-codes die nodig zijn om elektronisch te bankieren. Mevrouw Van Staveren gaf de codes. De Rabobankmedewerkster meldde hierop dat de extra beveiliging was uitgevoerd en daarmee werd het gesprek beëindigd.
Alle spaargeld kwijt
Toen mevrouw Van Staveren de telefoon neerlegde, wist ze nog niet dat ze al haar spaargeld was kwijtgeraakt. Met de codes die ze had doorgegeven, reed een moment later ergens in Nederland een BMW van 45.000 euro de showroom uit. Gekocht en betaald met het spaargeld van mevrouw Van Staveren.
Mevrouw Van Staveren was met open ogen in een phishingtruc getrapt. Die truc was ermee begonnen dat iemand anders de pas van mevrouw Van Staveren had laten blokkeren. Deze persoon had zich voorgedaan als mevrouw Van Staveren en de Rabobank was hier kennelijk ingetuind. De echte Rabobank had vervolgens een nieuwe pas opgestuurd. De e-mail en het telefoontje die daarop volgden, waren niet van de echte Rabobank. Feit en fictie liepen volkomen door elkaar heen. Dat is precies wat deze truc zo onweerstaanbaar maakt.
Honderden slachtoffers
Mevrouw Van Staveren is namelijk niet het enige slachtoffer van ‘autophishing’. Wij hebben meerdere vergelijkbare zaken, waarin de slachtoffers steeds tienduizenden euro’s zijn kwijtgeraakt. Van de politie weten we dat er mogelijk honderden slachtoffers zijn. De schade loopt in de vele miljoenen. Opvallende rode draden: de dieven hebben persoonlijke informatie over het slachtoffer waarover normaal gesproken alleen de bank beschikt. En het doelwit heeft spaargeld bij de Rabobank.
Rabobank compenseert niet
Eerder dit jaar oordeelde het Kifid dat de Rabobank haar klanten beter moet beschermen tegen dit soort trucs. In verschillende zaken moest de bank de klagers tienduizenden euro’s terugbetalen. De Rabobank weigert echter alle andere slachtoffers te compenseren. Als deze niet meer naar het Kifid kunnen, resteert alleen de weg naar de rechter. Ook mevrouw Van Staveren staat bij de Rabobank voor een dichte deur. Wij laten het hier niet bij zitten. We doen verder onderzoek naar de steken die de Rabobank in deze zaken heeft laten vallen. Wordt dus zeker vervolgd!
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren