‘Leuke aankoop’ in Frankrijk… Als klagen niet helpt
U bent op vakantie in Frankrijk en loopt er tegen een prachtige kast, stoel of een mooi elektrisch apparaat aan. U stelt alles in het werk om dat product naar Nederland te krijgen. Eenmaal thuis blijkt al vrij snel dat het stuk is. U neemt contact op met de verkoper in Frankrijk, maar daar krijgt u nul op rekest. Wat nu?
Uiteraard begint u altijd met het schrijven van een e-mail of brief waarin u het bedrijf de gelegenheid biedt om uw probleem op te lossen. Als u daar geen reactie op krijgt, moet u andere wegen bewandelen. Een goed startpunt daarvoor is het Europees Consumenten Centrum. Ze werken met centra door heel Europa, het zogenaamde ECC-net. Het is een initiatief van de Europese Commissie om de positie van de consument te versterken.
Bemiddeling via ECC
Via de site eccnederland.nl kunt u een klachtformulier invullen. Als uw zaak daarvoor geschikt is, wordt deze doorgestuurd naar het ECC van het land waarmee u het geschil heeft. Dit laatste orgaan beslist of uw zaak geschikt is voor bemiddeling. Dat wordt bepaald aan de hand van de daar geldende wet- en regelgeving, jurisprudentie, eerdere ervaringen met het betreffende bedrijf en redelijkheid en billijkheid. Hoe lang een dergelijke procedure duurt, is niet exact te zeggen. Dat is afhankelijk van de soort klacht en de reactietijd van de ondernemer.
Gerechtelijke stappen
Vaak lukt bemiddeling door het ECC, maar uiteraard niet altijd. Dan resten gerechtelijke stappen. Dat kan via een rechtsbijstandverzekering. Heeft u die niet, dan kunt u voor vorderingen tot 2.000 euro een vereenvoudigde procedure voeren. Dit kan in alle lidstaten, behalve in Denemarken. Om een dergelijke procedure te starten moet u een zogenoemd vorderingsformulier invullen. U kunt dit vinden op de site van het ECC. Denkt u eraan dat u griffierechten verschuldigd bent en dat het formulier in de taal van het land waar het naartoe gaat moet worden ingevuld. Dit kan vertaalkosten met zich meebrengen. Na ontvangst van het formulier door de rechtbank moet deze het binnen veertien dagen doorsturen aan de verkoper. Deze moet op zijn beurt weer binnen dertig dagen reageren naar de rechtbank met zijn kant van het verhaal. Daarna doet de rechtbank in principe uitspraak binnen dertig dagen. Uiteraard alles afhankelijk van de soort zaak. U heeft overal in de EU vrijwel dezelfde consumentenrechten, dus ook als u over de grens koopt. Laat u niet afwimpelen door de verkoper, want dat zou u thuis ook niet laten doen.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren