Abonnementen service: 035 - 2019505

De nasleep van een verkeerde overboeking

In september 2015 boekte mevrouw Ladage via internetbankieren van ABN AMRO maar liefst 17.000 euro over naar haar spaarrekening bij ING. Tenminste, dat dacht ze. Meteen na het overboeken realiseerde ze zich dat ze de spaarrekening een paar jaar daarvoor had opgeheven.

Mevrouw Ladage sloeg meteen alarm bij beide banken. Deze konden echter op korte termijn niets voor haar doen. Toen ING na een paar weken de identiteit van de nieuwe rekeninghouder prijsgaf, bleek dat al het geld van de rekening was gehaald. De rekeninghouder was spoorloos en daarmee ook het spaargeld van mevrouw Ladage.

‘Eigen verantwoordelijkheid’
Jaarlijks maken vele honderden mensen dezelfde vergissing als mevrouw Ladage. De banken voelen zich hier niet verantwoordelijk voor. Zij geven aan dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de klant om de tenaam-stelling van de bankrekening te controleren. Het enige wat de banken doen, is de ontvanger verzoeken het geld terug te boeken. Doet deze dit niet, dan geeft de bank na drie weken diens adresgegevens prijs. Daarmee kan de klant vervolgens zelfproberen het verkeerd overgeboekte geld terug te halen, bijvoorbeeld door beslag te leggen. Door die lange periode heeft de ontvanger alle gelegenheid om het geld van de rekening af te halen. Dit zou voorkomen kunnen worden als de bank het betwiste bedrag tijdelijk op een neutrale rekening zou parkeren. De banken werken hier echter niet aan mee.

Kamervragen
We hebben al veel publiciteit gevraagd voor de kwestie van mevrouw Ladage. Dit heeft zelfs tot Kamervragen geleid, maar niet tot een oplossing. Toch laten we het er nog niet bij zitten. Wij vinden dat de banken hierin ook een verantwoordelijkheid hebben.

Aanklacht
Bij het spitten in het dossier stuitten we op nog iets opmerkelijks. ABN AMRO heeft namelijk in de adresboeken van haar klanten zitten rommelen. Bij de overgang naar IBAN in 2014 heeft de bank alle rekeningnummers in de adresboeken overgezet naar IBAN. In plaats van de al vervallen rekeningnummers uit de adres-boeken te verwijderen, heeft ABN ook deze rekeningnummers naar IBAN overgezet. Door deze ‘service’ was het ook ná de invoering van IBAN mogelijk om geld over te maken naar een rekeningnummer dat allang was vervallen. Laat dit nu precies de oorzaak zijn van de vergissing van mevrouw Ladage! Met dit verwijt gaan we ABN AMRO aanklagen voor het Kifid, het Klachten-instituut Financiële Dienstverlening. Wordt vervolgd.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren