Autoschade: claimen of niet?
Als u schade aan uw auto heeft en een cascoverzekering, lijkt het logisch om de herstelkosten te claimen bij uw verzekeraar. Maar bij kleinere schades is dat niet altijd verstandig! Door de schademelding daalt u immers op de bonus-malusladder. Daardoor kan uw premie stijgen.
Mevrouw Bovenveld heeft 31 schadevrije jaren opgebouwd. Eind vorig jaar had ze twee keer pech. In oktober raakte ze bij een uitwijkmanoeuvre een fietsenrek.
In november bekraste een onbekende haar auto. De herstelkosten van de eerste schade bedroegen € 358,08. De tweede schade was € 1.320,75. Een totale schadepost dus van € 1.678,83.
Duizend euro voordeliger
De verzekeraar betaalde beide schades. Daardoor duikelde mevrouw Bovenveld op de bonus-malusladder van de hoogste trede (trede 20) naar trede 10. Op trede 20 hoefde mevrouw Bovenveld slechts 15 procent premie te betalen. Bij trede 10 hoort een premiepercentage van 25. Na vier jaar schadevrij rijden zal ze stapsgewijs weer op 15 procent premie terechtkomen. We rekenden uit dat mevrouw Bovenveld in die vier jaar € 635,36 euro méér kwijt zal zijn aan premie. Het lijkt dus inderdaad verstandig om de schades door de verzekeraar te laten betalen. Mevrouw Bovenveld is daardoor ruim duizend euro voordeliger uit.
Nóg beter
Maar er is een betere oplossing. Als mevrouw Bovenveld één schade zelf betaalt, blijft er één schademelding over. Daardoor zakt mevrouw Bovenveld naar trede 15 in plaats van naar trede 10. Daar hoort in dit geval ook een premie van 15 procent bij! We adviseerden mevrouw Bovenveld daarom om de goedkoopste schade, die van € 358,08, alsnog zelf te betalen. Hiermee voorkomt mevrouw Bovenveld de premiestijging van in totaal € 635,36. Door de kleinste schade zelf te betalen, is ze dus € 277,28 goedkoper uit.
3 handige Tips
1 De meeste autoverzekeraars bieden de mogelijkheid om uw schademelding achteraf ongedaan te maken. U betaalt de schade dan alsnog zelf. Dit kan handig zijn, als blijkt dat de nieuwe premie tegenvalt. Doorgaans heeft u twaalf maanden de tijd om uw definitieve keuze aan de verzekeraar door te geven.
2 Weet u van tevoren al dat u het herstel zelf wilt betalen, vraag dan meerdere offertes aan. Juist de door de verzekeraar aangewezen schadeherstelbedrijven kunnen nog weleens duurder zijn. Die extra kosten kunnen bijvoorbeeld zitten in de officiële taxatie en het schaderapport dat zo’n bedrijf moet maken.
3 De bonus-malusregelingen verschillen per verzekeraar. Deze vindt u terug in de polisvoorwaarden.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag
van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren