Conflict met de verhuurder van uw huis?
Geregeld ontvangt MAX Ombudsman klachten van huurders die problemen hebben over de servicekosten of het onderhoud van hun huurwoning en daar met hun verhuurder niet uitkomen. Gelukkig is de Huurcommissie er om dit soort geschillen te behandelen.
De Huurcommissie behandelt problemen tussen huurder en verhuurder.
U kunt er terecht met uw geschillen over de huurprijs, het onderhoud, de servicekosten en de kosten voor nutsvoorzieningen. Dit geldt alleen voor woningen in de sociale sector (niet-geliberaliseerd), kamers, woonwagens en woonwagenstandplaatsen. Niet alleen huurders kunnen een procedure starten, verhuurders kunnen dit ook. Voordat u naar de Huurcommissie stapt, is het echter altijd verstandig om eerst te proberen om het probleem samen op te lossen. De Huurcommissie doet geen uitspraak in geschillen over woonboten, bedrijfsruimten, recreatiewoningen en woningen in de vrije sector (geliberaliseerde woningen). Ook kwesties als burenoverlast, huurtoeslag, bedrijfsruimten en vragen over het huurcontract en rechtsbijstand behandelt de Huurcommissie niet.
Procedure opstarten
U kunt de Huurcommissie inschakelen door er een formulier (verzoekschrift) in te dienen. Dit kunt u schriftelijk of digitaal doen. Voor iedere procedure is er een apart formulier. Deze formulieren vindt u op de website van de Huurcommissie. Het kan zijn dat u met het verzoekschrift documenten moet meesturen. Welke documenten dit zijn, staat op het verzoekschrift. Het is
van groot belang dat u deze documenten meestuurt. Doet u dat namelijk niet, dan kan de Huurcommissie het verzoek niet in behandeling nemen. De Huurcommissie streeft ernaar om uw verzoek binnen vier maanden na ontvangst van de leges af te handelen.
De kosten
Als u de Huurcommissie inschakelt, betaalt u een voorschot op de procedurekosten, de zogenoemde leges. Als huurder betaalt u 25 euro. Als de Huurcommissie u gelijk geeft, krijgt u dit bedrag terug. Mocht u geen gelijk krijgen, dan bent u dit bedrag kwijt. Mensen met een laag inkomen kunnen vrijstelling van legesbetaling vragen.
Niet eens met de uitspraak
Als u het niet eens bent met de uitspraak van de Huurcommissie, kunt u een procedure starten bij de (kanton)rechter. U moet dit dan doen binnen acht weken nadat de uitspraak aan u is verzonden. Onderneemt u geen actie en de acht weken verstrijken, dan geldt de uitspraak van de Huurcommissie.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.
Tip: raadpleeg de websites huurcommissie.nl en rijksoverheid.nl/huurwoning voor meer informatie.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren