Abonnementen service: 035 - 2019505

Wordt u wel eerlijk behandeld na uw dood?

Niet alle begrafenis­ondernemers zijn tegenover de nabestaanden duidelijk als het gaat om de (extra) kosten. In de emotie van het moment worden soms keuzes gemaakt die de familie achteraf een onaangename financiële verrassing bezorgen.

Mevrouw De Beer heeft een uitvaartverzekering waarin een pakket van diensten is opgenomen. Eigenlijk zou haar begrafenis – weliswaar sober – hiermee volledig verzorgd kunnen worden. Ze heeft bovendien zelf al een graf; ze zal worden bijgezet bij haar man die eerder is overleden. Dat graf heeft ze eerder al tot 2040 afgekocht. Naast dat pakket heeft ze een geldverzekering van ongeveer 1.900 euro. De dag nadat mevrouw De Beer is overleden, krijgen haar nabestaanden een gesprek met de begrafenisondernemer. “Wat waren de laatste wensen van uw moeder?” Dat gesprek verloopt prettig en er worden veel keuzes gemaakt. Op de vraag welke kleur auto men wil – wit, grijs of zwart – kiest de familie een grijze. Wat voor dienst wilt u? Nou, moeder was katholiek, dus het zou wel fijn zijn als er een katholiek tintje aan zit. Na het gesprek komt moeder aan in het rouwcentrum. De aardige ondernemer vraagt of de kinderen bij het verzorgen aanwezig willen zijn. De dochters willen dat wel graag.

Dan komt de offerte
De dag erna komt de offerte. Een totaalprijs van meer dan 10.000 euro! Het dienstenpakket is op, de 1.900 euro zijn op en er moet nog eens 3.000 worden bijbetaald door de familie. Die schrikt; ze hebben het helemaal niet over prijzen gehad! Hoe aardig het gesprek ook was, er gingen een aantal zaken mis. Er is niet gezegd: de zwarte auto zit in het pakket, de grijze auto kost 300 euro meer. Binnen het pakket viel dat de begrafenis­ondernemer zelf de dienst zou doen. Nu de familie ‘gekozen’ heeft voor een katholiek tintje, wordt er iemand ingehuurd voor maar liefst 600 euro! Het graf is normaal een flinke kostenpost. Op het eerste gezicht lijkt dat in de offerte goed te zijn gegaan; nul euro berekend, want ze had immers zelf een graf. Maar – let op – het graf was al betaald en hoeft dus niet meer betaald te worden door de begrafenisondernemer. Hier hoort dus een aftrekpost te staan van 1.900 euro! De broodjes in de kale aula erna zijn vreselijk duur. De aula zelf kost 300 euro per halfuur. Als klap op de vuurpijl werd 300 euro gerekend voor het feit dat de dochters aanwezig waren tijdens de verzorging van moeder.

Geen premie verkwanselen
De familie gooit het roer om. Opmerkingen als “Maar het is toch ter nagedachtenis van uw moeder” schuift de familie opzij. Het is ter nagedachtenis van onze moeder dat we dit goed regelen en dat we niet haar levenslang betaalde premie verkwanselen. Het is ter haar nagedachtenis dat we een nette dienst hebben en daarna een gezellig samenzijn om haar samen te herinneren. Ze zou zelf schande hebben gesproken over dit soort bedragen!
Uiteindelijk is mevrouw De Beer begraven voor 6.000 euro in plaats van 10.000. Inclusief een prachtige, luxe koffietafel op een andere, mooie locatie. De familie kijkt tevreden terug. Het was een prachtige dag. Precies zoals moeder het gewenst zou hebben!
4.000 euro goedkoper door goed op te letten!
We beseffen dat mensen meestal in die periode niet weerbaar zijn en het heeft de familie tot de dag voor de begrafenis gedoe gekost om het in orde te krijgen.

Heeft u een dergelijke ervaring, laat het ons weten! Kijk vooral ook even op uw offertes en facturen in verband met graven die al in het bezit waren van de familie. We horen het graag!

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren