Abonnementen service: 035 - 2019505

Ook bedenktijd bij nieuw telefoonabonnement

Mevrouw Van Daalen wilde een nieuw telefoonabonnement afsluiten en zag op internet een scherpe aanbieding bij gsmweb.nl. Helaas bleek deze aanbieding niet voor haar te zijn weggelegd.

Het ging om een actie die geldig was tot en met 1 november 2015 en hier­­voor was ze volgens gsmweb.nl net te laat. Dat was jammer, want het was haar te doen om de geldterugactie op het toestel. De volgende dag heeft ze daarom het abonnement binnen de wettelijke bedenktijd van veertien dagen ontbonden. Op 3 november 2015 ontving ze nog wel het telefoontoestel, maar dat liet ze direct weer mee retour nemen. Alles leek hiermee geregeld te zijn. Haar oude telefoonabonnement liep gewoon door en ze kon op zoek gaan naar een andere aanbieding.

Waar blijft de bevestiging?
Een bevestiging van de ontbinding bleef alleen uit. Tot haar verbazing bleek ook waarom: gsmweb.nl had het nieuwe abonnement gewoon in laten gaan. Tot haar schrik bleken er ook al behoorlijk wat belkosten buiten de bundel te zijn gemaakt. Mevrouw Van Daalen begreep hier niets van. Ze had immers keurig gebruikgemaakt van haar bedenktijd en wist niet beter of ze belde weer met haar oude abonnement. Contact via de telefoon, e-mail en brieven hadden geen resultaat. Uiteindelijk meldde ze de zaak bij MAX Ombudsman.

Geen uitzondering
Tot onze verbazing bleef het bedrijf voet bij stuk houden en volhouden dat de bedenktijd niet van toepassing was. Maar dit klopt absoluut niet! Als consument heeft u namelijk bij een verkoop op afstand een wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Binnen die tijd kunt u van de koop van het product of dienst af. En van een uitzonderingssituatie was hier geen sprake.

Excuses en vergoeding
MAX Ombudsman liet zich natuurlijk niet met een kluitje het riet insturen en uiteindelijk kwam de onderste steen boven. Gsmweb.nl had het niet goed gedaan! Wel degelijk was de bedenktijd van toepassing. Naast excuses werd aangegeven dat er verwarring was ontstaan op de afdeling annuleringen. De zaak was opgepakt door een (inval)medewerker die in de veronderstelling verkeerde dat naast het abonnement ook het toestel al in gebruik was genomen en er niet meer kon worden ontbonden.
Uiteindelijk heeft gsmweb.nl het wel keurig opgelost door mevrouw Van Daalen niet alleen de belkosten te vergoeden maar ook de bijkomende kosten voor onder andere de aangetekende verzending. Intussen belt ze weer via haar oude bundel en kijkt ze rustig uit naar een mooie aanbieding.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren