Ketel huren? Niet doen!
Zolang de ketelverhuurders hun zaken niet op orde hebben, blijft ons advies: ketel huren? Doe het niet!
Jarenlang woonden mevrouw en meneer Fokkema met veel plezier in hun koophuis in Castricum. Ze waren niet van plan om ooit nog te verhuizen. Totdat meneer Fokkema vorig jaar ernstig ziek werd. Hij kwam de trappen niet meer op. Ineens was het huis niet meer geschikt. Gelukkig konden ze hun huis snel verkopen en vonden ze een geschikte woning in de buurt.
Gepeperde rekening
Toen de verhuisdozen waren uitgepakt, viel er een gepeperde rekening van het bedrijf Feenstra op de deurmat. Of er even 3.000 euro afgerekend kon worden. Wat was het geval: zes jaar daarvoor was de ketel stuk gegaan. Op dat moment hadden de Fokkema’s geen geld om een nieuwe ketel te kopen. Dus besloten ze een ketel te huren. Dat het huurcontract standaard twaalf jaar duurt, leek op dat moment nog geen probleem. Dat was dus buiten de ziekte van meneer Fokkema gerekend. Volgens Feenstra betekende de verhuizing contractbreuk. Mevrouw Fokkema belde naar ons spreekuur. Moest ze inderdaad 3.000 euro betalen? Al zolang MAX Ombudsman bestaat – en dat is deze week drie jaar! – krijgen we klachten over ketelverhuur. Wat blijkt: alle ketelverhuurders hanteren contracten van twaalf jaar of langer. Als je tussentijds moet verhuizen en dus van het contract af wil, moet je volgens de verhuurder een enorme boete betalen.
Allang terugverdiend
Wij denken daar anders over. Natuurlijk is het redelijk dat de verhuurder uit de kosten komt. Maar in veel gevallen hebben ze de ketel allang terugverdiend. Nemen we als voorbeeld mevrouw Fokkema. Zij betaalde 46 euro huur per maand. In zes jaar tijd had ze dus al 3.312 euro huur betaald. Volgens ons is Feenstra daarmee dubbel en dwars uit de kosten. Bewijs van het tegendeel levert Feenstra niet. Ons advies aan mevrouw Fokkema en aan al die anderen is: betaal niet! Vraag om een bewijs van de gemaakte kosten. Dat doet u toch altijd, wanneer iemand geld van u wil hebben? Tot nu toe hebben wij niet meegemaakt dat dat bewijs geleverd werd. Natuurlijk zijn wij ook met Feenstra in gesprek gegaan. De vordering is inmiddels gehalveerd, maar moet wat ons betreft geheel van tafel. Maar ook als dit niet gebeurt, is er geen probleem. Want Feenstra geeft aan dat zij nooit zullen procederen over dit soort zaken. Daarnaast heeft Feenstra de voorwaarden sinds kort verduidelijkt. Ook brancheorganisatie UNETO-VNI is bezig met een aanpassing van de voorwaarden. En tenslotte is de AFM een onderzoek gestart naar de houdbaarheid van de oude voorwaarden.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de
MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren