Meer dan honderd lezers van MAX Magazine reageerden op de huishoudcolumn van Emile Bode, eind februari, over de almaar stijgende prijzen. U strooide met voorbeelden van heel veel levensmiddelen en andere producten die nog wel betaalbaar zijn of hun prijs volledig waard. Emile Bode geeft een aantal van deze tips graag aan u door.

Biertje voor weinig

Schultenbräu-bier werd het vaakst genoemd. Een krat kost bij de Aldi € 7,99 en een A-merk in de reclame kost bijna het dubbele. “Mijn man vindt het een lekker biertje en het wordt gewoon bij Bavaria gebrouwen”, schrijft Nel van Rooijen.

Betaalbare toetjes en hapjes

Onze lezers noemen zuivelspread van Aldi op een toastje als vervanging van een duur Frans kaasje. En Albert Heijn (AH) wordt geroemd om de vier chocoladetoetjes van Zaanse Hoeve voor € 1. “Beetje slagroom erop en je hebt een heerlijk toetje.” Andere voorbeelden: saté ajam; malse stukjes kippenvlees in satésaus: drie stokjes voor € 0.99. Voorts ketchup en ijsjes van het huismerk van AH.

Goedkope koffie

Lidl scoort met groente en fruit, wasmiddel, vaatwastabletten en meer. Vier lezers roemen de filterkoffie van het merk Paco. 500 gram voor € 2,69 en onder andere te koop bij Plus, Spar en Dirk. Want ziet u, liefst 50 procent drinkt nog steeds ouderwetse filterkoffie. Bij Dirk wordt het huismerk 1 de Beste genoemd.

Telefoon-app voor korting

Mevrouw De Jeu uit Sassenheim heeft een punt en daarom krijgt ze de waardebon die ik in mijn column had beloofd van € 25. Zij mailt: “Ik kom regelmatig bij de Vomar, maar nu hebben ze sinds kort een app op de telefoon met kortingen tot wel 50 procent. Maar de supermarkt vergeet dat er nog heel wat mensen ouder dan 85 jaar zijn, zoals ik, die geen smartphone hebben. Nu voel ik me gediscrimineerd vanwege mijn leeftijd.” Overigens hebben alle supermarkten een app, maar de fysieke klantenkaart blijft ook geldig.

Karnemelk Lidl of AH?

Is er een verschil tussen huismerken en A-merken? Wis en waarachtig. Zelf proef ik echt het verschil tussen Coca-Cola en een huismerk om maar iets te noemen. Ina Meiringh vond de karnemelk van Milbona niet lekker smaken en stuurde een bericht naar het adres in Duitsland. “Als antwoord kreeg ik toen: stuur dit bericht maar naar de fabriek in Nederland waar dit product gemaakt wordt. U raadt het misschien al. De melkproducten van Lidl komen van Campina. De karnemelk van Campina kost bij AH rond € 2 en de biologische karnemelk van Milbona bij Lidl rond € 1,50. De smaak is hetzelfde.”

Grote prijsverschillen

Er worden ook heel wat grote prijsverschillen genoemd: hoesttabletten; 30 stuks van 8 mg. Bij de apotheek € 3,99, Kruidvat € 2,99, AH-huismerk € 1,99. Een pot appelmoes van AH; 360 gram voor € 0,99 en bij Hak € 2,09.

Dure bloemen

De bloemen zijn ook een stuk duurder. Sophie mailt: “Vorig jaar kon je bij onze supermarkt twee bossen tulpen van tien stuks voor € 6 kopen. Nu betaal ik nog steeds € 6, maar krijg slechts zeven stuks. Dat is een prijsverhoging van, schrik niet, ruim 40 procent.”

Koopjestip voor Pasen

Binnenkort is het Pasen en dat kunnen weer dure dagen zijn. Netty Zwirs-Ligthart heeft nog een tip. “We zijn met zijn tweeën en kopen een paasstol. Ik snij de stol in plakken. Tussen de plakken leg ik een velletje bakpapier. Dat voorkomt dat de sneetjes bij de spijs aan elkaar gaan vriezen. Want vervolgens gaat een deel van de stol in de originele zak de vriezer in.”

Dit is een korte versie van het artikel over koopjestips in MAX Magazine editie 15. Bent u geen abonnee, maar wilt u iedere week genieten van puzzels, weetjes, interviews en programma-informatie? U kunt hier abonnee worden.

 

Over de auteur(s)

Emile Bode

Auteur

Emile Bode is al 50 jaar journalist: 4 jaar regionaal, 38 jaar voor De Telegraaf en nu 8 jaar voor MAX Magazine. Hij is naast huishoudcolumnist ook schrijver van de meest uiteenlopende reportages. Bovendien heeft hij 17 boeken op zijn naam over allerlei facetten van het leven.

emile bode auteur

Enthousiast over
MAX Magazine?

MAXMagazineshop.nl

Mario Russo Edward Poloshirt voor Heren, Lezersprijs € 16,95