Financieel journalist Jaap Roelants behandelt iedere week vragen van MAX-lezers. Met deze week: ‘We zijn altijd heel trouw aan onze verzekeringen. We stappen niet zo gemakkelijk over.  Maar nou hoorden we laatst dat je dat veel geld kost. Mogen nieuwe klanten lagere premies te betalen? Dat zouden we toch erg teleurstellend vinden.’

Iedereen die wel eens overstapt krijgt het gevoel dat nieuwe klanten beter behandeld worden dan trouwe klanten. Dat gevoel heb je bij de meeste verzekeringsmaatschappijen. Maar nu heeft de AFM, het instituut dat banken en verzekeraars controleert, dat ook vastgesteld na een diepgaand onderzoek. De helft van de 31 onderzochte schadeverzekeraars, is bereid op nieuwe klanten minder winst te maken dan op hun trouwe klanten. De trouwe klant was tenminste 9 jaar lid, de nieuwe 1 of 2 jaar.

Autoverzekeringen

Dat gebeurt vooral bij auto- en inboedelverzekeringen.  Als de verzekeraar bij een klant een risico denkt te lopen van 700 euro, betalen veel nieuwe leden 750 euro premie. Daarbij zijn mogelijke welkomstkortingen niet meegerekend. De trouwe leden met hetzelfde risicoprofiel, moeten 900 euro betalen. Bij de inboedelverzekeringen kreeg de AFM (voluit Autoriteit Financiële Markten) hetzelfde beeld.

Voor aansprakelijkheidsverzekeringen geldt dat het verschil tussen nieuwe en trouwe klanten  niet groot is. Volgens de AFM mogen verzekeraars wettelijk geen onderscheid maken tussen nieuwe en trouwe klanten. Dat mag alleen als er gegronde redenen voor zijn. Zo betalen jongeren relatief hoge premies voor hun autoverzekering omdat ze statistisch gezien ook meer schade veroorzaken. Ook ouderen hebben daar soms mee te maken.

Naleving wettelijke normen

“Wij hebben de verzekeraars waar sprake was van hogere winstmarges voor loyale klanten, hier inmiddels op aangesproken,” zegt de AFM. “De komende periode praten we verder over de naleving van de wettelijke normen. Ook zijn we in overleg hierover met  het Verbond van Verzekeraars.” Bij de autoverzekeringen werd de WA, WA+ en allrisk onderzocht.

Veel trouwe klanten

Autoverzekeraars hebben overigens heel veel trouwe klanten. Ze blijven gemiddeld 19 jaar bij dezelfde  verzekeraar. Sommige verzekeraars, zoals Aon en Interpolis, hebben zelfs een gemiddelde klanthistorie van 26 jaar.

Woonverzekeringen (inboedel/opstal) hebben ook veel trouwe klanten, die 10 tot 15 jaar blijven. Veel mensen sluiten deze af bij hun hypotheek en vergeten ze daarna, wat ook leidt tot een lange gemiddelde looptijd. Het is overigens niet zo dat alleen bij verzekeraars trouwe klanten vergeten worden. Ook bij banken, internetproviders en energiebedrijven doen trouwe klanten er goed aan om op een van de vele vergelijkingssites vast te stellen of ze niet teveel betalen.

Meer tips, weetjes, interviews en programma-informatie leest u in MAX Magazine. Bent u nog geen abonnee? U kunt zich hier bij ons aansluiten.

Over de auteur(s)

Jaap Roelants

Auteur

Jaap Roelants schrijft over Geld en Recht. Eerst voor het Algemeen Dagblad en Financieele Dagblad, de afgelopen jaren voor MAX Magazine. Daarin heeft hij onder meer een vragenrubriek, waarin hij lezers antwoord geeft op hun vragen over zaken als belasting, pensioen of erven.

Enthousiast over
MAX Magazine?

Cover Max Magazine editie 23 en Jan Slachter
MAXMagazineshop.nl

Slimme Plafondventilator met Verlichting, Lezersprijs € 119,95