Financieel journalist Jaap Roelants behandelt vragen van MAX-lezers. Met deze week: ‘Ik kreeg op mijn mobiel een sms van Odido, dat ik een rekening niet betaald had. Maar ik wist zeker dat mijn laatste betaling afgeschreven was. Maar ze zien er heel echt uit. Klopt het dat er de laatste tijd veel meer valse sms’jes en mails in omloop zijn?’
Dat is juist, het regent valse berichten, via sms, mail en whatsapp. De nep-sms’jes van Odido, een van de concurrenten van KPN, verwijzen naar een ‘zogenaamde’ website van de provider. Daarop moet je dan allerlei persoonlijke gegevens invullen, inclusief je banknummer. Je krijgt een nagemaakte IDEAL- betaallink. Als je betaalt ben je je geld kwijt. Nooit op klikken, ook als je toevallig nog niet betaald hebt. Het beste is dat je naar de internetnaam van de website kijkt. Als die niet op odido.nl eindigen, klopt er iets niet. Wees dan extra op je hoede.
Valse e-mails
Deze zomer is er inderdaad een golf nepberichten, die vaak inspelen op de actualiteit. Zoals die van de Volksbank, die verder gaat als ASN-bank, waardoor de merken SNS en Regiobank verdwijnen. Het is dan niet moeilijk om mensen met een nep email (‘u moet een nieuwe betaalpas aanvragen….’) nog verder in verwarring te brengen.
Oplichters sturen ook goed gelijkende ‘aanvullende’ berichten over een reservering bij Booking.com. De truc is dan om twijfel te zaaien over de reservering, als je niet nog een keer je creditcardnummer invult op een aparte website. Om het bericht urgent te maken, moet je dat binnen vier of zes uur doen. Maar juist zo’n eis zal het echte Booking.com nooit stellen.
Ook het gratis noodpakket voor in de auto van de ANWB is vals. Je moet alleen een paar vragen beantwoorden. Maar die zijn er alleen om je (bank)gegevens te ontfutselen. Bovendien: een noodpakket voor in de auto is natuurlijk nooit gratis. Ook doen nepmails van het CJIB over een verkeersboete de ronde. Een link wijst naar MijnOverheid om te betalen. Doe dat niet, de website is vals.
Niet direct geld kwijt
Velen hebben ook recentelijk nepmails ontvangen van energiebedrijf Vattenfall. ‘Voorkom afsluiting’ , lees je dan. “betaal direct via IDEAL.’’ Weer zo’n dreigement, waaraan je de oplichters kan herkennen. Maar als je per ongeluk drukt op zo’n mail, ben je niet zo maar je geld kwijt. Dan moet je toch door meerdere rode lichten gaan. Dat bleek ook wel uit die zaak van de Bunq, een internetbank. Uiteindelijk hadden de gedupeerde klanten zelf hun inloggegevens verstrekt. Dat wil zeggen dat, als je per ongeluk op een zogenaamd fishingmailtje op appje klikt, je nog niet direct geld kwijt bent. Dan moet je verder gaan, op een link klikken, je bankgegevens doorgeven.
Vertrouwensband
De oplichters willen graag eerst een vertrouwensband met hun slachtoffer opbouwen. Vandaar de vraag of ze een appje willen sturen. Dan denken ze dat ze beet hebben en gaan ze verder, want ze zijn er natuurlijk nog niet. Dus geen ramp als je zo’n vals mailtje of appje opent, maar ga niet verder, ga geen vragen beantwoorden, laat staan uw inloggegevens verstrekken. Daar vraagt een bank per mail of app nooit naar. Maar laat je door die oplichters ook niet ontmoedigen om internet niet meer te gebruiken. Het is nu eenmaal een vast onderdeel van onze samenleving geworden.
Meer tips, weetjes, interviews en programma-informatie leest u in MAX Magazine. Bent u nog geen abonnee? U kunt zich hier bij ons aansluiten.