Abonnementen service: 035 - 2019505

Filmrecensie Back to Black: Amy Winehouse perfect geïmiteerd

Alles klopt aan de vertolking van Marisa Abela als Amy Winehouse in de biografische speelfilm Back to Black. Het opgestoken zwarte haar. Het blote buikje. Haar scherpe humor. Het platte Londense accent. Zelfs als zangeres die de nummers van de echte Amy perfect nazingt, maakt zij diepe indruk.

Abela

Ga er maar aanstaan om een zo iconische en tragische zangeres te durven spelen. De tamelijk onbekende Abela maakt het allemaal waar. Van de eerste tot de laatste minuut. ‘Back to Black’ is de zoveelste speelfilm over een legendarische popster. We hebben Freddie Mercury, Elvis en recent nog Bob Marley gehad. En volgend jaar is Michael Jackson aan de beurt. Al deze zangers hebben één ding gemeen. Er zijn over hen al documentaires in omloop die veel vrijmoediger omspringen met hun levens.

Mitch Winehouse

Bij speelfilms ligt dat ingewikkelder. Vaak zijn de nazaten er direct bij betrokken. Zij kunnen eisen stellen over de inhoud en kunnen bijvoorbeeld de muziekrechten niet ter beschikking stellen. Bij Amy Winehouse die in 2011 op 27-jarige leeftijd aan een alcoholvergiftiging overleed, is dat niet gebeurd. Al haar grote hits – ‘Back to Black’, ‘Rehab’, ‘Valerie’ – mag Abela in de film zingen. Er zit wel een prijskaartje aan. Omdat de vader van Amy, taxichauffeur Mitch Winehouse, nauw bij de film is betrokken, wordt hij wel erg positief voorgesteld. Zorgzaam, beschermend en begripvol. Terwijl hij toch te boek stond als een man die zijn dochter zeker aan het einde van haar leven behoorlijk onder druk zette om toch maar op te treden. Met soms desastreuze gevolgen.

‘Zeer behoorlijke filmbiografie’

De makers van ‘Back to Black’ hebben voor een veilige middenweg gekozen. De laatste jaren van Amy’s leven komen niet aan bod. Dat hoeft ook niet. Er is genoeg zielenpijn. Amy was een naar liefde hunkerende vrouw die door haar grote liefde Blake aan de kant werd gezet. Dit liefdesdrama leverde wel onvergetelijke liedjes en een zeer behoorlijke filmbiografie op.

Dit en meer leest u in MAX Magazine 18. Bent u geen abonnee, maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Redactie: Ab Zagt

Post & Mail