Abonnementen service: 035 - 2019505

Filmrecensie: Oppenheimer

Hij is in de ogen van regisseur Christopher Nolan één van de belangrijkste historische figuren ooit; de Amerikaanse wetenschapper Julius Robert Oppenheimer, de man die bekend staat als de vader van de atoombom.

Jarenlang liep Nolan, bejubeld om films als ‘The Dark Night’, ‘Dunkirk’ en ‘Interstellar’, rond met het idee om het leven van Oppenheimer (1904-1967) te verfilmen. Diens uitvinding, uitgewerkt onder de paraplu van het Manhattan Project, werd gebruikt bij de bombardementen op Hiroshima en Nagasaki en heeft nog steeds impact op regeringsleiders die dreigen met massavernietigingswapens.

Voor Nolan is Oppenheimer zijn eerste biografische speelfilm. Aan alles is te merken dat hij gefascineerd is door deze man, gespeeld door Cillian Murphy. Een kettingroker die het niet zo nauw nam met de huwelijkse trouw en een affaire had die behoorlijk expliciet in beeld komt. Uitgebreid wordt stilgestaan bij het intense onderzoek om met een wapen te komen dat een einde moest maken aan de Tweede Wereldoorlog.

Nolan trekt drie uur uit om de geboorte van het eerste kernwapen te tonen. Opmerkelijk is dat hij vrijwel geen computerbeelden gebruikt om het ontploffen van de eerste bomproef zo realistisch mogelijk weer te geven. Als kijker zit je daar gespannen op te wachten. Daarna wordt uitgebreid stilgestaan bij de schandelijke wijze waarop de wetenschapper daarna door de Amerikaanse overheid werd afgeserveerd.

“De film moet op het grootst mogelijke bioscoopscherm worden bekeken.”

‘Oppenheimer’ is een lange zit met veel personages, onder wie Einstein. De film moet op het grootst mogelijke bioscoopscherm worden bekeken. De regisseur eist dat zijn film pas na honderd dagen op een streamingsdienst vertoond mag worden. In 1989 werd het leven van Oppenheimer verfilmd onder de titel ‘Fat Man and Little Boy’ met Paul Newman als generaal Groves die nu door een fenomenale Matt Damon wordt vertolkt. Voor het verbluffende camerawerk is de Nederlander Hoyte van Hoytema verantwoordelijk. Het wordt hoog tijd dat hij eindelijk een Oscar wint.

Dit en meer leest u in MAX Magazine 30-31. Bent u geen abonnee, maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden. 

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren