Abonnementen service: 035 - 2019505

Steeds meer ouderen betrokken bij fietsongeluk

“Ja, ik heb het gelezen”, zucht Ernstje Berends (84). “De meeste dodelijke fietsongelukken vinden plaats in de leeftijdsgroep 75 jaar en ouder. Maar ik prakkiseer er niet over om mijn elektrische fiets te laten staan. Het is mijn lust en mijn leven.”

Ik hoop dat deze dame nog heel lang kan fietsen”, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. Volgens hem is het nogal logisch dat het aantal verkeersdoden onder oudere fietsers het snelst is gestegen (van 94 in 2021 naar 150 vorig jaar). “Sinds corona zijn we meer kilometers op de fiets gaan maken. Dat is hartstikke goed, maar elk ongeluk is er natuurlijk één te veel.” Hij is een verklaard tegenstander van een helmplicht. “Het is niet bewezen dat een helm veiliger is. En er zal dan veel minder door ouderen worden gefietst; zo schiet je je doel voorbij, want vooral ouderen moeten in beweging blijven. De meeste dodelijke ongelukken vinden trouwens plaats bij botsingen met een voertuig. Als je onder een vrachtauto komt, helpt een helm ook niet.”

Wat moet er gebeuren?
Tertoolen: “Alle onderzoeken wijzen uit dat de ongelukken niet worden veroorzaakt door het gebruik van een e-bike. De infrastructuur is juist achtergebleven bij het groeiend aantal fietsers. Er moeten meer en veiliger fietspaden komen en veilige kruisingen. Verkopers van elektrische fietsen moeten veel betere voorlichting geven en senioren die een nieuwe e-bike kopen, zouden een verkeerslesje moeten volgen hoe met zo’n zware, elektrische fiets om te gaan.”

‘Zo fiets je veilig’
Dat vindt Esther van Garderen ook een prima idee. Zij is directeur van de Fietsersbond. “Ik raad de senioren het platform Doortrappen van het ministerie van Infrastructuur aan. Kijk op internet. Hier staan allerlei adviezen om ouderen veilig te laten fietsen. Op onze eigen website vind je talloze e-bikes die wij hebben getest. De tests kun je tegen een kleine vergoeding downloaden. Volgens Van Garderen heeft de helft van de fietsende senioren een fysieke beperking. Dat kunnen slechte ogen zijn, een minder gehoor, een tragere motoriek. “Maar ik zeg: liever tot op hoge leeftijd op de fiets dan achter de geraniums.”

‘Kijk ’s naar die jongeren’
Verkeerspsycholoog Tertoolen vindt het vreemd dat bij de ongelukken de nadruk bij de ouderen wordt gelegd. “Weet u wat misschien een groter probleem is? Dat steeds meer jongeren een elektrische fiets krijgen om die paar kilometer naar school te volbrengen. Allemaal met oordopjes en telefoneren, ofschoon dat verboden is. Dit is ook negatief voor de gezondheid, want echt fietsen doen ze niet meer.”

REAGEREN OP DIT ARTIKEL?
redactie@maxmagazine.nl of Postbus 277 – 1200 AG Hilversum

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren