Abonnementen service: 035 - 2019505

Pech onderweg met gehuurde camper

Afgelopen jaar huurden Sanne van den Berg en Jurrian Mijnheer een camper via het platform Goboony. Ze dachten goed verzekerd te zijn, maar dat bleek toch niet zo te zijn.

Ze huurden voor achttien dagen een luxe camper met een vast bed, een toilet en een keuken. Na zeven dagen stranden ze met pech. De camper was niet meer te repareren. Ze kregen een alternatief aangeboden. Dat bleek echter een Volkswagen Caddy waarin ze een bed konden uitklappen, maar waar van verdere luxe geen sprake was. Hun fietsen konden niet meer mee en ze moesten daardoor ook veel spullen achterlaten. Ze zochten zelf nog naar alternatieven, maar die waren of veel duurder of niet beschikbaar voor de dagen die ze nog op reis gingen. Ze besluiten om naar huis te gaan. Volgens Goboony hadden ze, in plaats van de Caddy, als alternatief ook een auto en een accommodatie kunnen nemen. Die kosten zouden vergoed worden via de Goboony verzekering. Nu ze dat niet hebben gedaan, krijgen ze de huursom van de niet genoten reisdagen niet terug.

Waar heb je recht op?
Wij denken dat als de overeenkomst niet wordt nagekomen, je recht hebt op de huursom terug van de niet genoten reisdagen. In dit geval duizend euro. Je moet wel je best hebben gedaan om een (vergelijkbaar) alternatief te vinden. Een verzekering sluit je af voor extra kosten. Niet voor als de basisovereenkomst niet wordt nagekomen. Goboony stelt echter dat in de voorwaarden staat dat een alternatief ook een auto met een accommodatie mag zijn. Dat vinden wij gek. Dan zou je dus ook akkoord moeten gaat met een kleine auto en een hostel. Geschillencommissie Goboony is niet aangesloten bij de geschillencommissie. Zij zeggen zelf dat dat waarschijnlijk niet kan omdat de overeenkomst tussen huurder en verhuurder wordt gesloten. Ook daarover verschillen we van mening. Goboony biedt als platform zijn eigen voorwaarden aan. Over die voorwaarden zou je een geschil moeten kunnen indienen. Goboony gaat in gesprek met de geschillencommissie. Als ze zich kunnen aansluiten mag deze zaak ter behandeling komen. Kan het niet, dan gaat Goboony alsnog over tot betaling van de duizend euro aan Sanne en Jurian.

Waar moet u op letten?
• Kijk voordat u een camper huurt in de voorwaarden. Wij komen verschillende bedrijven tegen die vooraf beloven dat u geld terugkrijgt als u pech hebt en er geen vergelijkbaar alternatief beschikbaar is.
• Let op of u naar de geschillencommissie kunt. Er zijn bedrijven die zijn aangesloten bij de geschillencommissie waardoor u op een goedkope en makkelijke manier een oordeel kunt krijgen.
• Is een bedrijf niet aangesloten, zorg dan dat u een rechtsbijstandsverzekering hebt. Zij kunnen de zaak van u overnemen als u er niet uitkomt.
• Zorg zelf ook voor een goede reis- en annuleringsverzekering. Vergelijk ze goed, want wat bij de een gedekt is, is dat bij de ander niet.

Om de week pakken onze juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombuds­man een kwestie bij de horens. MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis elke werkdag van 10 tot 12 uur terecht op het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman op nummer 035-6775511.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren