Let op uw openstaande vliegtickets
In ‘Meldpunt’ besteedden we onlangs aandacht aan vliegtickets die gaan vervallen. Familie Van Aerde-Janssen zou op 13 juli met Singapore Airlines naar Australië vliegen voor een totaalbedrag van ongeveer 6.500 euro. Corona gooide roet in het eten; de vlucht werd geannuleerd.
Als een vlucht wordt geannuleerd, heeft u recht om binnen zeven dagen uw geld terug te krijgen. In het begin van de corona-pandemie kregen veel mensen vouchers. Die hoefde u niet te accepteren, maar veel mensen deden dat, omdat ze compassie hadden met de situatie waarin luchtvaartmaatschappijen zich bevonden. Die vouchers zouden na een jaar alsnog worden uitbetaald. Toch bleek dat in veel gevallen niet te gebeuren.
Faillissement D-reizen
Veel mensen hadden tickets geboekt via D-reizen. Luchtvaartmaatschappijen betaalden terug aan D-reizen. Die moest dat geld vervolgens terugbetalen aan de klanten. Dat gebeurde niet. Toen ging D-reizen failliet. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) is de waakhond die moet handhaven als luchtvaartmaatschappijen zich niet aan de regels houden. Zij gaven aan dat de vliegmaatschappijen alsnog de klanten moeten betalen. Er bestaat namelijk een rechtstreeks recht voor de consument om het geld terug te krijgen van de airline. Dat werd ook bevestigd in een procedure bij de rechter. Een aantal betaalde netjes terug aan de consument. Anderen deden dat niet. Bijvoorbeeld KLM en Singapore Airlines stelden zich op het standpunt dat ze, zogenoemd ‘bevrijdend’, betaald hadden aan de klant via D-reizen. Inmiddels zijn er aanzeggingen gedaan tot last onder dwangsommen.
De claim vervalt
Helaas is dit allemaal veel te laat voor de individuele consument. Twee jaar na de datum dat het vliegtuig geland zou zijn vervalt namelijk een claim op het geld. Er is dus géén sprake van een verjaringstermijn. Die kan door een aangetekende brief gestuit worden. Een vervaltermijn kan slechts worden tegengehouden door het uitbrengen van een dagvaarding.
Wat nu te doen?
De eerste claims vervallen in maart. Heeft u dus nog een voucher van een los ticket of een geannuleerde vlucht zonder voucher, dan is het zaak om nu in actie te komen. Schrijf eerst nog één aangetekende brief naar de luchtvaartmaatschappij en vraag uw geld terug. Zet er een termijn in van twee weken. Daarna moet dus de dagvaarding worden uitgebracht. Meldt uw zaak aan bij uw rechtsbijstandsverzekeraar als u die heeft. U kunt ook zelf dagvaarden, maar laat u daarover goed informeren. Denk eraan dat een dagvaarding maken tijd in beslag neemt. Ook claimbureaus staan in de startblokken om te dagvaarden. Kijk goed naar de voorwaarden en de kosten. En let op met aanbiedingen van de luchtvaartmaatschappij om akkoord te gaan met verlenging van de voucher. Daarna kan het recht op het hoofbedrag vervallen zijn!
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis elke werkdag van 10 tot 12 uur terecht op het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman op nummer 035-6775511.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren