Abonnementen service: 035 - 2019505

Private lease zonder ‘schade’

Als u toe bent aan een nieuwe auto, dan kunt u er eentje kopen, maar tegenwoordig is leasen voor particulieren ook mogelijk. Dit heet ‘private lease’ en wordt steeds populairder. Het is een soort abonnement: u betaalt een vast bedrag per maand voor het gebruik, de auto blijft eigendom van de leasemaatschappij. Handig dus, maar dat private lease ook nadelen kan hebben, ondervond de heer Driessen.

Sinds zijn achttiende rijdt de heer Driessen auto, en in de 42 jaar die daarop volgden, heeft hij nog nooit schade gereden. Voor deze vlekkeloze staat van dienst wordt de heer Driessen beloond met een maximale no-claimkorting. Daardoor is hij per maand maar 20 euro aan verzekeringspremie kwijt.

Volle mep aan premie betalen
Vijf jaar geleden besloot de heer Driessen het eens over een andere boeg te gooien. Het was weer tijd voor een nieuwe auto, maar deze keer ging hij voor private lease. Lekker makkelijk, en ook leuk: een keer geen tweedehands model, maar een gloednieuwe auto. Vijf heerlijke – en wederom schadevrije – jaren volgden. Het was wel een beetje duur, en daarom kocht de heer Driessen dit jaar weer zelf een auto. Terug bij zijn oude verzekeraar wachtte echter een nare verrassing: 47 schadevrije jaren bleken in rook te zijn opgegaan. De heer Driessen wachtte de volle mep aan verzekeringspremie. Verontwaardigd belde hij naar ons spreekuur. Mocht hem zomaar 47 jaar schadevrij rondrijden worden afgepakt?

Wég schadevrije jaren
Het korte antwoord is: ja, dat mag. Na het beëindigen van uw autoverzekering zijn de opgebouwde schadevrije jaren bij de meeste verzekeraars nog drie jaar geldig. Om te weten hoeveel schadejaren u als bestuurder opbouwt, noteren verzekeraars dit in een centraal systeem, de Roy-data. Bij private lease loopt de verzekering via de leasemaatschappij. En niet elke leasemaatschappij is aangesloten op Roy-data. Zo ook niet die van de heer Driessen. Er ontstond daardoor een gat van vijf jaar in zijn autorij-cv. En zodoende waren alle opgebouwde schadevrije jaren kwijtgespeeld. Nu bieden leasemaatschappijen hier wel een handreiking voor. Aan het einde van de leaseperiode kun je om een ‘leaseverklaring’ vragen. Daar staat onder meer in of je schade hebt gereden. Maar: niet alle verzekeraars accepteren dit voor het bepalen van de no-claimkorting.
En de heer Driessen? Natuurlijk vroeg hij een leaseverklaring op. Maar ondanks zijn smetteloze rijgedrag kreeg hij zijn no-claimkorting niet volledig terug. Wel kwam zijn verzekeraar hem tegemoet met een gedeeltelijke premiekorting. Eind goed, half goed.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren