Wat heb ik nu aan m’n fiets hangen?
In MAX Magazine 4 hebben wij bericht over Stella Fietsen. Stella dacht dat op hun verkopen de wet op afstand gesloten overeenkomst niet van toepassing is. Inmiddels is ook voor hen duidelijk dat dit wél zo is.
Na de publicatie en een uitzending van ‘Meldpunt!’ over dit onderwerp zijn we veel gebeld door mensen die een Stella fiets hebben gekocht. Sommigen beklaagden zich over de beloofde garantie, anderen hadden klachten en weer anderen wilden nog van de overeenkomst af. Voor de duidelijkheid zetten we hier de vragen van consumenten voor u op een rij.
‘De belofte van vijf jaar garantie uit de folder klopt niet.’
In de folders die wij voorgelegd hebben gekregen van Stella Fietsen stond het welbekende *. Dat sterretje verwijst naar kleine letters onder de advertentie waar staat dat onder andere de accu’s twee jaar garantie hebben. Mocht u een folder hebben waarin dat sterretje niet staat, dan zou een beroep op volledige garantie kunnen slagen.
‘Mijn fiets voldoet niet en ik heb steeds klachten.’
U heeft in de basis recht op een deugdelijk product. Voldoet de fiets niet aan hetgeen u ervan mocht verwachten, dan heeft u recht op herstel of vervanging. Dat hoeft niet tot in het oneindige. Na twee keer herstel heeft u recht op vervanging of uw geld terug.
Maar in deze overeenkomsten hoeft u eigenlijk die discussie helemaal niet aan te gaan. De wet stelt namelijk dat als u bij de aankoop niet goed geïnformeerd bent over de mogelijkheden om binnen veertien dagen van uw overeenkomst af te kunnen, u het recht heeft om tot een jaar na aankoop zonder opgave van redenen de fiets terug te geven. Denk eraan: dit recht krijgt u omdat de overeenkomst buiten de verkoopruimte is gesloten! Heeft u de overeenkomst in hun winkel gesloten, dan gaat deze regel niet op!
‘Ik wilde eerder al van de fiets af omdat ik er niet goed mee overweg kon. Ik heb toen een afkoopbedrag moeten betalen. Ze rekenden honderd euro annuleringskosten.’
Dat is niet correct. Ook hier geldt dat u veertien dagen bedenktijd had. Omdat u daarover niet bent geïnformeerd, had u kosteloos van de overeenkomst afgekund. Die honderd euro moet dus terug!
Komt u er niet helemaal uit, bel ons dan vooral!
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren