Abonnementen service: 035 - 2019505

De levensverzekeringen van Bep, Lenie en Sien

Begin jaren 60 sloot de heer Schuring een levensverzekering af voor zijn dochters Bep, Lenie en Sien. Als ze zouden overlijden, zou de verzekeraar voor ieder 1.000 gulden uitkeren.

In april dit jaar overleed Sien. Zus Bep vond de oude polis. De verzekeraar was Aegon. Aegon gaf aan dat ze geen dossier hebben van deze polis en dat ze dus ook niets zullen uitkeren. Toevallig had Bep onlangs nog gevraagd hoe het zat met haar eigen verzekering. Aegon meldde dat er bij haar overlijden 454 euro (1.000 gulden) zal worden uitgekeerd. En dan Lenie. Naar aanleiding van het overlijden van Sien vroeg zij hoe het zit met haar polis. Aegon antwoordde dat er geen dossier meer was en dat er niets zou worden betaald. Na aandringen voegde Aegon daaraan toe dat de polis in 1988 al was afgekocht. Hoeveel en aan wie kon Aegon niet vertellen. Lenie had nooit iets gekregen van Aegon en gelooft dus niets van dit verhaal. Bep en Lenie laten het er niet bij zitten en melden zich bij MAX Ombudsman. Wij vragen Aegon om tekst en uitleg.

Vernietigde dossiers
Aegon legt uit dat afgesloten dossiers na 7 jaar worden vernietigd. Toch komen er deze keer wél stukken tevoorschijn. Twee aanmaningen waaruit blijkt dat de vader de premies niet altijd op tijd heeft betaald. Een overzichtskaart waarop staat dat de polis van Lenie om die reden al lang geleden is beëindigd. Zonder uitbetaling. Maar: op dezelf­de overzichtskaart staat bij de polissen van Bep en Sien niets vermeld! Dat klopt, want de polis van Bep bestaat nog steeds. Haar premies heeft vader dus wél weer betaald. Misschien die van Sien ook? En dan ineens blijkt het dossier van Sien toch nog te bestaan. Ook daarin een enkele aanmaning. Maar geen beëindigingsbrief, verplicht bij het stopzetten van een verzekering. Onze conclusie is dat de verzekering van Lenie is opgeheven, maar dat die van Sien net als die van Bep nog bestaat. Uitbetalen dus! Aegon houdt echter voet bij stuk. Wel erkent Aegon dat ze zich er in het begin veel te gemakkelijk van heeft afgemaakt. Om het goed te maken biedt Aegon een dinerbon aan. Bep en Lenie hebben alle vertrouwen verloren en bedanken voor de eer. Ze willen gewoon weten hoe het zit met de polis van Sien. Wij ook. Daarom stappen we met hen naar het financiële klachteninstituut Kifid voor een bindende uitspraak.

Tip
Bent u ook op een oude levensverzekering gestuit? En bestaat de verzekeraar allang niet meer? Of weet u zeker dat er nog een polis moet zijn, maar is die onvindbaar? Meld u zich dan bij het Verbond van Verzeke­raars (tel. 070-3338500, internet: www.verzekeraars.nl). Zij onderzoeken de zaak en zorgen dat u bij de juiste verzekeraar terecht komt.

Let op!
Als u wel een polis heeft, maar de verzekeraar zegt geen dossier meer te hebben, moet de verzekerde bewijzen dat álle premies zijn betaald! Bewaar dus zelf elk betalingsbewijs!

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren