Abonnementen service: 035 - 2019505

Hommeles in de uitvaartbranche

Mevrouw Van Rossum kwam terecht in een machtsstrijd tussen twee uitvaartverzekeraars.

Mevrouw Van Rossum had haar uitvaart al een paar jaar verzekerd bij Yarden, toen de tussenpersoon haar in contact bracht met iemand die haar verzekering zou indexeren. Er werd een afspraak gemaakt, mevrouw Van Rossum zette wat handtekeningen en dat was dat. Toen mevrouw Van Rossum een paar maanden later nog eens in haar verzekeringspapieren keek, bleek echter dat ze was geswitcht naar een andere uitvaartverzekeraar. Daarvoor had ze zelfs 500 euro aan advieskosten betaald. In verwarring belde mevrouw Van Rossum naar ons spreekuur.

Miljoenen aan provisies
Flink wat gepuzzel leverde het volgende beeld op. Yarden was al een paar jaar in een rechtszaak verwikkeld met de tussenpersoon. Het geschil draaide om miljoenen euro’s aan provisies die de tussenpersoon had ontvangen voor het aanbrengen van verzekerden bij Yarden. Die tussenpersoon werd gerund door een paar mannen die ondertussen zelf ook een uitvaartverzekering waren gestart, NorthWest. Een concurrent dus van Yarden. In het heetst van de juridische strijd had de tussenpersoon klantengegevens van Yarden doorgespeeld aan een “zakelijke partner”. Deze partner bleek ook samen te werken met NorthWest. Voor elke Yarden­verzekerde die naar een andere uitvaartverzekeraar zou overstappen, kon de partner een leuk bedrag verdienen. Het was deze “zakelijke partner” die bij mevrouw Van Rossum langs was geweest, en daarmee 500 euro had verdiend. Het had er dus de schijn van dat mevrouw Van Rossum terecht was gekomen in een machtsstrijd tussen twee uitvaartverzekeraars.

Advieskosten
Wij legden onze reconstructie voor aan alle betrokken partijen. De “zakelijke partner” benadrukte dat hij onafhankelijk advies had gegeven. Maar hij herkende zich wel in de puzzel en stelde uit zichzelf voor om de 500 euro advieskosten terug te betalen. Yarden verklaarde zich bereid om mevrouw Van Rossum zonder extra kosten terug te nemen als verzekerde. Daarmee waren de problemen van mevrouw Van Rossum opgelost. NorthWest stelde dat de relatie een onafhankelijke service had verleend. NorthWest had hier geen rol in. Bovendien had mevrouw Van Rossum zelf getekend voor de verzekeringsswitch. Dat was zo, maar de opzeggingsbrief was getypt en verzonden door de relatie van NorthWest.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035 677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren