Abonnementen service: 035 - 2019505

Is het raadzaam om een abonnement aan de deur te kopen?

Mediajournalist Jarco Kriek geeft antwoord op mediavragen. Een lezer van MAX Magazine vraagt zich af of het slim is om een abonnement af te sluiten dat via deurverkoop wordt aangeboden.

“In mijn omgeving wordt glasvezel aangelegd. Nu drukken regelmatig personen op mijn deurbel die namens verschillende bedrijven mij een abonnement voor televisie en internet willen verkopen. Soms zijn de aanbiedingen echt aanlokkelijk en wordt gezegd dat ik minder ga betalen dan nu het geval is. Is het betrouwbaar om in te gaan op zo’n aanbod?”

Te rooskleurig?

Dit is best wel een ingewikkelde vraag. Niet alle deurverkopers zijn gelijk. Er zijn eerlijke en minder eerlijke verkopers. De meeste verkopers werken met een basisloon en krijgen daarnaast extra provisie voor elk verkocht abonnement. En om meer geld te verdienen worden vaak abonnementen te rooskleurig onder de aandacht gebracht. Denk hierbij aan een actieprijs die slechts voor een beperkt deel van het te sluiten contract van toepassing is.

Tip: bel de provider

In het algemeen geldt dat impulsaankopen via de voordeur afgeraden worden. Vraag de verkoper om de aangeboden actie schriftelijk te overhandigen. Kijk op het gemak zonder enige druk van de verkopende partij de aanbieding goed na. Als een abonnement bijvoorbeeld voor KPN wordt verkocht, bel dan KPN zelf op om te vragen naar hun aanbieding. Maar al te vaak blijkt dat een abonnement direct bij de provider afgesloten nog meer voordelen biedt. De provider hoeft namelijk niet de deurverkoper als tussenpersoon financieel te belonen voor het afsluiten van het abonnement.

Dit artikel staat in MAX Magazine nummer 38. Bent u geen abonnee, maar wilt u iedere week genieten van puzzels, weetjes, interviews en programma-informatie? U kunt hier abonnee worden.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren