Abonnementen service: 035 - 2019505

Op bezoek bij We zijn er Bijna!: ‘Iedere dag biedt weer verrassingen’

‘We zijn er Bijna!’ gaat weer van start! In zes afleveringen volgen we een karavaan van 39 kampeerders die vertrekt vanuit de omgeving van Livorno, via het Franse Middellandse Zee-eiland Corsica, naar het Italiaanse eiland Sardinië, een klein uurtje varen zuidelijker. Om de ervaringen van het gezelschap caravanners en campers te peilen ging MAX Magazine een paar dagen mee op stap.

De voortenten gingen wijd open om uw verslaggever te overladen met reisbelevenissen, die als onderdeel van het televisieprogramma een extra dimensie kregen. Want toen de deelnemers de kampeerreis boekten, hadden zij nog geen idee dat presentatrice Martine van Os en tv-producente Claudine Everaert met twee cameramannen in hun schaduw zouden meereizen. Claudine, één van de bedenkers van het programma, heeft zich dan ook eerst persoonlijk bij alle deelnemers gemeld om de opzet van het programma toe te lichten. Enkelen hadden hun twijfels en boekten alsnog een andere reis, maar het overgrote deel vond het ‘eigenlijk wel interessant’. De programmavorm is daarmee tamelijk origineel, want geen enkel moment in de reportage is van tevoren bedacht, ‘gescript’, zoals dat in televisiejargon heet.

Lees verder onder de foto. 

De ‘crew’! Vlnr: Gertjan Zwanikken, Martine, Claudine Everaert en Wouter Crusio.

Zonder draaiboek

Voor Martine van Os is het alweer de twaalfde keer dat ze meereist: “Wij volgen wat er gebeurt. De deelnemers hebben een app waarin per dag alle details van de reis staan vermeld. Maar de invulling ervan staat iedereen vrij. Daarom verloopt voor ons elke dag anders. En dat 32 dagen lang.” Voor Martine en Claudine is het nog steeds een bijzondere ervaring. Martine: “Ik heb de deelnemers zien meeveranderen met de tijd. Toen bijvoorbeeld tien jaar geleden in de groep werd geopperd om ‘de mannen maar eens pasta te laten koken’ was dat reden tot grote hilariteit. Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen.”

 Jeu de boules

Er zijn in het reisschema een paar gezamenlijke momenten gepland, zoals een excursie of een etentje. En voorafgaand aan elke reisdag is er ‘de briefing’. Over de bijzonderheden van de komende dagen, maar bijvoorbeeld ook over de stand van zaken in de bijna traditionele jeu de boules-competitie. De komst van uw verslaggever viel in de rubriek ‘bijzondere vermeldingen’. Mijn kennismaking met de groep was als die van een zendeling van MAX Magazine, die zijn missie mocht toelichten.

Lees verder onder de foto. 

Inmiddels een traditie: jeu de boules!

Wennen aan de camera’s

De nieuwsgierigheid bleek wederzijds, want de eerste zielenroerselen konden al snel worden genoteerd. Daaruit bleek dat sommigen de eerste dagen van de reis best even moesten wennen aan de aanwezigheid van camera’s. Maar voor hen die even uit beeld wilden blijven bleek een simpele blik naar cameramannen Wouter en Gertjan voldoende. Bovendien worden alle uitspraken en beelden door het productieteam achteraf nog een keer zorgvuldig ‘gewogen’, want de deelnemers zijn zich niet altijd bewust van de impact die hun verschijning op televisie kan hebben. Het feit dat de crew heel goed de kunst verstaat om een onzichtbaar onderdeel van het groepsproces te zijn, leidt er vanzelf toe dat er steeds nieuwe verhalen en bijbehorende emoties loskomen. Sommige deelnemers melden zelfs wat hun plan voor de dag is, zodat Martine eventueel kan aanhaken voor een gesprekje. En dat zijn er terloops tientallen geworden. Ze zullen in de 6x 45 minuten, die van het bijna 150 uur geschoten beeldmateriaal zijn overgebleven, ruimschoots aan de orde komen.

Benieuwd naar meer belevingen van onze verslaggever? Het hele verhaal is te lezen in editie 32 van MAX Magazine.

Bekijk hier de eerste beelden:

We zijn er Bijna! ziet u vanaf dinsdag 15 augustus om 21.20 uur bij MAX op NPO 1.

 

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren