Abonnementen service: 035 - 2019505

Zo houdt u de e-bike in topconditie

Een elektrische fiets vraagt net wat meer onderhoud dan een gewone fiets. Toch kunt u een groot deel van het onderhoud gemakkelijk zelf doen.

Wielen

De wielen zijn vaak het smerigst. Vergeet de velg, spaken en naaf dan ook niet grondig te reinigen. Begin bij de naaf en werk naar de velg toe; zo voorkomt u dat er vuil in de wiellagers komt. En kijk ook eens naar de binnenkant van de spatborden: de hoeveelheid vuil die zich hier kan ophopen, is onvoorstelbaar.

Controleer minimaal één keer per maand de bandenspanning. Een te hoge of te lage spanning zorgt ervoor dat de band sneller slijt. Hoe hoog de bandenspanning moet zijn, hangt af van de breedte. Over het algemeen geldt: hoe smaller de band, hoe harder hij opgepompt moet worden. U vindt deze informatie op de zijkant van de band.

Frame

Het frame is eenvoudig te onder­houden. Maak het regelmatig schoon met een (zachte) borstel of spons, lauwwarm water en een fietsreiniger, en spoel daarna af met een tuinslang. ­Gebruik nooit een hogedrukspuit!

Als het frame droog is, kunt u het eventueel waxen met een dun laagje om het beter te beschermen tegen de elementen. Vergeet niet voor het reinigen de accu te verwijderen en de accuhouder af te dekken. Hier zijn speciale hoezen of kappen voor te krijgen.

Versnelling en remmen

Of u het onderhoud van de versnelling zelf kunt uitvoeren, hangt af van het soort versnelling. Met een naafversnelling kunt u het best naar een fietsspecialist, maar een derailleur is zeer gemakkelijk te onderhouden. Het belangrijkste is om de tandwielen en de ketting goed schoon te maken. Een klein borsteltje – ­bijvoorbeeld een oude tanden­borstel – is hiervoor ideaal.

Over die ketting gesproken, dat is wel een vervelend ding. Deze moet u regelmatig schoonmaken en opnieuw invetten, met name in vochtige weersomstandigheden. Het vet trekt daarna direct weer vuil aan. Daarom kunt u er het best voor zorgen dat de kettinglagers goed gesmeerd zijn, maar de ketting aan de buitenkant grotendeels vetvrij is. Dit kan eenvoudig door een droge, pluisvrije doek en een ontvetter. Om de ketting te smeren, kunt u hem het best rustig ronddraaien zodat het smeermiddel zich goed kan verspreiden en tussen de lagers kan komen.

Controleer regelmatig de remblokjes: door de hogere snelheid van een e-bike slijten deze sneller dan bij een gewone fiets. Merkt u dat de fiets minder goed remt? Dan moeten de remkabels strakker gedraaid worden of de remblokjes vervangen.

Accu

Reinig de accu in geen geval met een waterstraal. Wat wel mag, is schoonmaken met een droge of iets vochtige doek. Verwijder de accu van de fiets en reinig de contactpunten. Zorg er daarna wel voor dat ze weer helemaal droog zijn voordat u de accu terugplaatst.

Gebruikt u de accu langere tijd niet? Zorg er dan voor dat hij niet helemaal leeg maar ook niet helemaal vol is: tussen de 30 en 70 procent is een goed streven. Bewaar de accu het liefst bij kamertemperatuur.

Motor

De motor is samen met de accu het belangrijkste onderdeel van de e-bike. Maar waar u de accu nog zelf onder handen kunt nemen, is het beter om het motoronderhoud te laten uitvoeren door een gespecialiseerde fietsenmaker.

Mede hierom moet u de fiets minimaal één keer per jaar naar een fietsspecialist brengen voor een uitgebreide controle- en onderhoudsbeurt. Deze controleert dan meteen het elektrisch systeem van de fiets en doet zo nodig ook onderhoud en/of een update. Ook ketting, remmen en versnellingsnaaf/derailleur worden bij zo’n onderhoudsbeurt nagekeken en opnieuw afgesteld.

Blijven smeren

Zorg ervoor dat bewegende ­delen goed gesmeerd blijven: smeer de lagers, naven, trapas en balhoofdonderdelen in met lagervet en behandel de rubberen onderdelen – behalve natuurlijk de banden – met siliconenspray. Haal daarna overtollig smeermiddel weg, omdat dit onnodig vuil aantrekt.

En verder…

Controleer regelmatig schroefjes en boutjes en draai ze vast als dat nodig is; anders raakt u ze onderweg kwijt. Vermijd bovendien agressieve huis-tuin-en-keukenmiddeltjes en gebruik alleen de door de fabrikant of fietsspecialist aanbevolen materialen. Smeer boutjes, moertjes en verchroomde onderdelen in met roestwerend middel. Controleer ten slotte regel­matig de verlichting.

Auteur: Herman Keizer
Bron: Plus Magazine

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren