Abonnementen service: 035 - 2019505

Online dating met gepeperd prijskaartje

Jan Woldendorp wil graag in contact komen met vrouwen om te chatten. Niet om fysiek af te spreken, maar gewoon om een praatje te maken. Maar in plaats van leuk contact zit hij nu vast aan een abonnement. Zonder daar ooit bericht over te hebben gekregen. 

Jan komt terecht op de Duitstalige website GibsMir. Hij moet daar betalen voor credits om te chatten. Die koopt hij, maar daarna worden opeens bedragen van zijn rekening geschreven. Niet veel later krijgt hij een vordering van 183 euro; achterstallige betalingen en incassokosten. 

Jan is niet de enige…
Het Europees Consumentencentrum biedt bemiddeling in grensoverschrijdende geschillen. Zij ontvangen de laatste tijd veel klachten over buitenlandse datingsites. Die zijn vaak afkomstig uit landen als Hongarije, Slovakije en Bulgarije. Na een proefperiode wordt het abonnement automatisch een betaald abonnement. Zonder goedkeuring van de consument. Het komt ook voor dat mensen via die ene site weer worden doorgelinkt naar een volgende site. Zo ontstaan meerdere abonnementen waar je als klant niets van weet. 

Dat mag helemaal niet
Een proefabonnement mag sowieso niet zomaar worden omgezet naar een betaald abonnement. Doet een datingsite dat wel, dan is dat een zogeheten ‘oneerlijke handelspraktijk’. De website moet duidelijke informatie geven. Zo moet je als consument weten bij wie je iets koopt, wat het kost en voor welke periode. Deze informatie mag niet in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden staan. Ook moet je een duidelijke bevestiging krijgen per email. 

Als u hiermee te maken krijgt, informeert u het incassobureau dat u geen overeenkomst bent aangegaan. U vraagt om bewijs van een eventueel wel gedane toezegging. Die zult u niet krijgen. Laat u niet van de wijs brengen door een incassobureau. Zij kunnen niks. Uiteindelijk moet een bedrijf een deurwaarder inschakelen en die moet naar de rechter om het geld te innen. Bij de bank maakt u een melding en laat het bedrag storneren. Dat kan als u een automatische machtiging heeft gegeven. Heeft u dat niet, dan kunt u aangeven dat er een onterechte afschrijving is gedaan. Heeft u de betaling met uw creditcard gedaan, neem dan daarmee contact op. 

Stappenplan: dit moet u doen
Op de site van het Europees Consumentencentrum (eccnederland.nl) kunt u onder het kopje ‘Onderwerpen’ op datingsite klikken. Daar vindt u een voorbeeldbrief die u naar het incassobureau kunt sturen. Ook staat daar een uitgebreid stappenplan hoe te handelen. 

Meld uw klacht ook bij de Autoriteit Consument en Markt. Als zij voldoende meldingen krijgen, kunnen zij een handhavingsverzoek doen in het land waar het bedrijf is gevestigd. 

Geen incasso’s meer
Het ECC kan ook voor u bemiddelen als u er niet uitkomt. Wij hebben voor meneer Woldendorp contact opgenomen met het bedrijf. Ze vinden nog steeds dat ze duidelijk hebben gecommuniceerd, maar stoppen toch met de incasso’s naar meneer. Gelukkig is het voor hem opgelost. 

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren