Tips voor het kiezen van de beste fietsendrager
Eropuit met de auto of camper én met de fietsen: dat is tegenwoordig geen probleem. Fietsendragers zijn er in veel soorten, maten en prijzen. Zo kiest u er een die bij u en uw auto past.
Er zijn veel manieren om fietsen mee te nemen met de auto: op het dak, met een speciaal trailertje en natuurlijk op de trekhaak. Die laatste is verreweg de makkelijkste en daarmee de populairste manier. Een fietsendrager op de trekhaak is ook zuiniger, want het brandstofverbruik bij een fietsendrager op het dak is twee keer zo hoog.
De prijsverschillen tussen deze dragers zijn groot: van iets meer dan €100 tot meer dan €800.In de meeste gevallen staat daar ook wat tegenover, dus koop niet zomaar de eerste de beste aanbieding. Een fietsendrager moet namelijk goed bij de auto, de fietsen én de fietser passen.
Past de drager bij de auto?
Als eerste hebt u een trekhaak nodig om de drager op te plaatsen. Heeft de auto nog geen trekhaak? Dan kunt u er eentje laten monteren. Dat kan vaak ook bij elektrische auto’s; daar kunt u dan in de meeste gevallen niet iets mee trekken, maar ze kunnen wel enig gewicht dragen.
Is er een trekhaak? Dan is het belangrijk dat de kofferbak open kan als de fietsen op de drager zitten. Dat betekent dat een drager kantelbaar moet zijn. In hoeverre u de drager kunt kantelen, verschilt van model tot model en bepaalt met hoeveel gemak en plezier u zo’n drager kunt gebruiken.
Let bij de aanschaf ook op het zicht naar achteren, want dat wordt bij een fietsendrager altijd minder. Moderne auto’s hebben vaak een achteruitrijcamera en/of sensoren.
Voor het aansluiten van de verlichting zijn er twee opties: 7-punts en 13-punts. Handig als het meteen past, maar anders is dat eenvoudig op te lossen met een verloopstekker.
Een ander aandachtspunt is het gewicht van de fietsendrager. Om te beginnen voor het gemak, want het scheelt nogal of de auto 7 of 15 kilo moet meeslepen. Maar ook voor het maximaal toelaatbare gewicht dat achter de auto mag, de zogeheten maximale kogeldruk. Bij een wat grotere auto is 75 kilo geen probleem, maar bij wat kleinere auto’s kan 40 of 50 kilo al te veel zijn. Hebt u twee e-bikes van 25 kilo per stuk en een wat zwaardere drager, dan kunnen sommige auto’s dat gewicht niet dragen. Een lichte drager kan dan een oplossing bieden.
Past de drager bij de fietsen?
De fietsendrager moet in de meeste gevallen het gewicht van twee fietsen kunnen dragen. Een e-bike weegt als snel 25 kilo, wat betekent dat een fietsendrager al gauw 50 tot 60 kilo moet kunnen dragen. Let ook op dat de fietsen niet te ver uitsteken naar links of rechts: 20 centimeter is het maximum, zie ook het kader ‘Verkeersregels’.
Fietsenbanden worden steeds dikker, dus controleer ook of de banden in de wielgoot passen; soms zijn die net iets te smal en dat vraagt een dure aanpassing.
Is het lastig om de fietsen op de drager te tillen? Een handige, bijpassende goot is dan een uitkomst en er zijn ook fietsendragers met een liftfunctie, zodat u helemaal niet meer hoeft te tillen. En als de twee fietsen erop staan, is het natuurlijk het beste als die elkaar niet raken om beschadigingen te voorkomen. Een strookje verwarmingsbuis-isolatie biedt voor weinig geld wat extra bescherming.
Moderne racefietsen en mountainbikes zijn vaak gemaakt van carbon. Een licht en stijf materiaal, maar kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Hebt u een fiets van dat materiaal? Er zijn gelukkig speciale klemmen te koop die voorkomen dat u ze te strak aandraait.
Past de drager bij de fietser?
Als de drager geschikt is voor de auto en de fietsen passen erop, is hij in principe goed genoeg. Maar wat extra gebruiksgemak is soms mooi meegenomen. We noemden al het gewicht van de drager, maar er is meer. Kijk bijvoorbeeld naar de inklapbaarheid: hoe klein is het pakketje dat dan overblijft. Hoe kleiner, hoe prettiger. Ook zijn er verschillende manieren om een fietsendrager op de trekhaak te klikken. De ene heeft een relatief zware hendel, de andere een simpel kliksysteem. Probeer dit plaatsen én verwijderen van de fietsendrager altijd even uit als het kan.
Ook het goed kantelen van de fietsendrager, zodat de kofferbak open kan, is iets om goed op te letten. Past dat bij het automodel én hoe soepel of hoe zwaar gaat dat?
Kijk ook altijd naar de veiligheid. Sommige dragers hebben alleen een slot voor de drager en niet voor de fietsen. Met een slot voor de fietsen kunt u ze veilig op de auto achterlaten.
Gebruikt u graag een fietstas? Kies dan bij voorkeur een makkelijk te verwijderen en bevestigen model en haal de tassen eraf voordat ze achter op de auto gaan. Dat is veiliger en scheelt in het brandstofverbruik. Ook accu’s van e-bikes kunt u het beste van de fiets halen. Let bij de aanschaf van een fietsendrager ook op de bevestigingsmogelijkheden voor een kenteken: gaat dit makkelijk of vraagt dat wat extra werk?
Hoe zit het met de verzekering?
Veroorzaakt een andere automobilist schade aan uw auto en fietsendrager, dan is diegene daarvoor aansprakelijk en valt dat onder de WA-verzekering. Veroorzaakt u zelf schade en daarmee aan uw eigen fietsendrager, dan is dat in principe niet gedekt, tenzij u daarvoor een extra accessoire-verzekering afsluit. De fietsen zélf vallen niet onder een dekking van de autoverzekering, maar mogelijk wel onder die van een fiets- of reisverzekering.
Verkeersregels
- De maximale kogeldruk mag u niet overschrijden. De maximale kogeldruk staat vermeld in het instructieboekje. Met een te zware lading riskeert u een boete van €150 en het kan gevolgen hebben voor de dekking van een eventuele verzekering.
- De fietsen mogen aan beide kanten maximaal 20 centimeter uitsteken. Dat is niet veel en iets om goed naar te kijken bij de aanschaf van een fietsendrager. Ook hierbij riskeert u een boete van €150.
- Het kenteken moet altijd goed zichtbaar zijn en dat betekent in de meeste gevallen een extra kentekenplaat aanvragen. Dat kan alleen bij door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) erkende kentekenfabrikanten, te vinden op www.rdw.nl (T 088-008 74 47). Bij sommige kost dit niet meer dan €10. Knutselt u zelf iets in elkaar, dan riskeert u een boete van €150.
- De verlichting van de auto moet ook mét fietsendrager goed zichtbaar zijn; daarom hebben de meeste fietsendragers extra verlichting. Controleer voor vertrek of het goed werkt. Slechte verlichting kan ook leiden tot een boete van €150.
- Let op: in het buitenland kunnen andere regels gelden voor fietsendragers. In Spanje en Italië is bijvoorbeeld een vierkant rood/wit waarschuwingsbord verplicht. De meest actuele verkeersregels vindt u op de website van de ANWB.
Auteur: Erik Bogaards
Bron: PlusOnline
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren