Welke fietsonderdelen slijten snel?
Uw fiets heeft, net als andere gebruiksvoorwerpen, soms een beetje extra liefde nodig. Bewegende onderdelen van de fiets slijten meestal sneller dan de rest, maar dat is niet altijd zichtbaar. Welke onderdelen moet u in de gaten houden?
Verschil tussen e-bikes en (stads)fietsen
E-bikes hebben onderdelen die sneller slijten omdat ze meer te verduren hebben. Dat komt door de hoge snelheden die e-bikes bereiken, waardoor sommige onderdelen harder moeten werken. Fietsers met een e-bike leggen vaak ook grotere afstanden af en dat betekent meer beweging van de onderdelen.
1. Remblokjes
De grootste slijtage bevindt zich bij de remblokjes. Als u remt, duwen de blokjes tegen de velg of tegen de schijf rondom de wielas. Er ontstaat wrijving en de blokjes slijten af. Gelukkig zijn ze makkelijk te vervangen. Dit kunt u ook zelf doen, mits u een beetje handig bent. Hoe snel ze slijten heeft te maken met het aantal kilometers dat u aflegt en de weg die u rijdt. Fietst u vaak in een heuvelachtig of hobbelige weg, dan gebruikt u de remmen vaker dan op een vlak en rustig fietspad.
Slijtage vertragen
U kunt de remmen beschermen door regelmatig het straatvuil tussen de blokjes te verwijderen. Dit doet u door ze schoon te spoelen met water en daarna droog te maken. Helemaal voorkomen dat ze slijten is niet mogelijk. De remblokjes kunt u zelf vervangen, maar het is altijd verstandig om ze even te laten controleren door een professional. Dat kost meestal een paar tientjes.
2. Ketting
De ketting krijgt ook veel te verduren, net als de remblokjes. Vaak moet u bij een versleten ketting ook de tandwielen vervangen, omdat de tandwielen niet meer aansluiten op de (nieuwe) ketting. Tegelijk vervangen is daarom het meest verstandig. Na ongeveer 4000 kilometer merkt u dat de ketting vervangen kan worden (afhankelijk van de fiets). Laat de fiets daarom tijdig controleren of controleer de ketting zelf.
Slijtage vertragen
De ketting regelmatig poetsen en smeren verlengt de levensduur van zowel de ketting als de tandwielen. Schoonmaken moet ook als de ketting in een afgesloten kettingkast zit. Deze kunt u makkelijk verwijderen (of laten verwijderen).
Bij de kosten van de vervanging van de ketting (en tandwielen) moet u denken aan een paar tientjes. Zelf doen is goedkoper, maar dan moet u goed weten wat u doet.
3. De fietsband
Hoe meer u fietst, hoe sneller de fietsbanden zullen slijten. En hoe goedkoper de fietsbanden, hoe sneller ze achteruit gaan. Een band van goede kwaliteit kan zeker 10.000 kilometer meegaan en zorgt voor meer comfort, minder lekke banden en een betere ligging.
Slijtage vertragen
De band gaat langer mee als u hem goed oppompt. Ook niet te zwaar beladen op de fiets stappen helpt voor een langere levensduur.
Een nieuwe fietsband hoeft niet veel te kosten, maar kijk goed naar de kwaliteit van de band. Een goede antilekband kost ongeveer 30 euro. U kunt het vervangen van de band zelf doen of laten doen bij een fietsenmaker. Daar betaalt u exclusief aanschafkosten tussen de 15 en de 25 euro. Heeft u een e-bike? Dan kosten de banden en de montage vaak iets meer.
Bron: PlusOnline / ANWB.nl
Geschreven door: Maartje Groenen
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren