Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

Geen cent te veel

Nederlanders zijn vrolijke klagers en willen vooral niet te veel betalen. Onze zuiderburen maken daarom al jaren grappen over onze gierigheid.

De Nederlander wil nu eenmaal altijd het beste product voor de beste prijs. Het huidige internet helpt u een handje met zogeheten reviews. De ene review is helaas de andere niet. Verder op in dit prachtige blad meer daarover. Vroeger was er alleen de stellige mening van familie, vriend of buurman, maar die bleek net zo betrouwbaar als de slechtste tapijtverkoper. Menig familieruzie is ontstaan door verkeerde familieraad over een aan te schaff en product. Aan het aantal op producten gerichte programma’s in Nederland lagen die miskopen niet.

Ons kritisch consumentenlandje kent in de omroepgeschiedenis maar liefst bijna vijftig zogeheten consumentenprogramma’s, programma’s die je leren waar Abraham de beste en goedkoopste mosterd haalt. Bekende programma’s als ‘Radar’, ‘Kassa’ en natuurlijk ‘Meldpunt’ proberen ons te behoeden voor aankoopverdriet. En als we dat dan ondanks alle waarschuwingen wel doen, halen deze programma’s verhaal bij de betreff ende oplichters, afzetters en poot uitdraaiende bedrijven. Wee je bedrijfsgebeente als Antoinette Hertsenberg je winkel noemt. We zijn ook goed in consumentensatire.

Lachen, gieren en brullen om klantenleed in programma’s als ‘Kanniewaarzijn’. Dat begon al vroeg in 1975 met ‘Hoe Bestaat Het’ dat later in 1989 ‘Ook Dat Nog’ werd. Miljoenen kijkers keken bulderend van de lach naar de door het panel Hans Böhm, Sylvia Millecam, Erik van Muiswinkel, Bavo Galama en Gregor Frenkel Frank uitgesproken klanten-kommer en kwel. Het programma, gepresenteerd door Aad van den Heuvel, won meteen de Gouden Televizierring. Het eerste consumentenprogramma op televisie was ‘Koning Klant’ van de VARA.

In 1965 startte Wim Bosboom als de uiterst betrouwbare presentator. Met de briljante rubriek Miskoop van de maand, waarbij je steeds afvroeg hoe dom iemand kon zijn bij de aankoop van een tweedehands auto. In 1969 kwam Marcel van Dam bij de VARA met ‘De Ombudsman’. Hij bracht de beroemde zaak van de zelfontploff ende Exota-limonadefl es. Uiteindelijk deed die fl es Van Dam zelf de das om. De in het programma exploderende fl es bleek door de redactie zelf tot ontploffi ng gebracht door er een kogel doorheen te schieten. Het kostte de VARA uiteindelijk zeven miljoen schadevergoeding. Hoezo geen cent te veel?

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren