Abonnementen service: 035 - 2019505

Omroepen hielden Jeugdjournaal tegen

Hallo.” Dat was het eerste woord van het eerste ‘Jeugdjournaal’ veertig jaar geleden. Leontien Ceulemans sprak het uit. Inmiddels zijn we bijna 17.000 jeugdjournaals, 35 presentatoren en in totaal drie miljard jonge kijkers verder. Terechte reden voor de Koninklijke Nederlandse Munt om een unieke herdenkingsmunt uit te geven.

Nederland was het vierde land ter wereld met een jeugdjournaal. Maar als het had gelegen aan de toenmalige omroepen was het er bijna niet geweest. Er begon in 1956 wel een soort van journaal voor de jonkies: ‘De Verrekijker’. Die keek inderdaad ver; er zat geen enkel Nederlands tintje aan en bevatte alleen maar buitenlandse onderwerpen. Het was ook maar eenmaal per week. Dat vond men in Hilversum wel genoeg voor de jongelui.

Dat werd anders toen het schrijversduo Anny Matti en Wim Spekking zich ertegenaan bemoeide. Als auteurs van kinderboeken zagen zij dat de televisie een nieuwe concurrent voor het boek was, maar de wereld van het kind ook groter kon maken. En om die wereld te begrijpen, moesten kinderen volgens hen een eigen, echt kinderjournaal krijgen. Zeven dagen per week met voornamelijk Nederlands nieuws. Hilversum was nog steeds niet enthousiast.

Het zou de tere kinderzielen te veel pijn kunnen doen. De schrijvers gingen daarom met dat idee naar de toenmalig minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, Piet Engels. Die vond het prachtig en gaf meteen geld voor een onderzoek naar nut en noodzaak van een jeugdjournaal. Anny deed dat. Uit haar onderzoek van 1974 bleek dat maar liefst 73 procent van de jeugd dit wilde. Het zou daarna maar liefst zeven jaar duren voordat Leontien dat eerste woord “hallo” uitsprak. Er waren meteen klachten van verontruste ouders over haar Amsterdamse accent. Inmiddels zijn de kijkende kinderen van toen nu zelf de (groot)ouders. Het ‘Jeugdjournaal’ is daardoor al generaties lang een anker voor jong én oud. Want wat blijkt, ook de ouderen kijken maar al te graag onder het motto: wie het ‘Jeugdjournaal’ kijkt, heeft de toekomst.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren