Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

Wat moet de ‘Fred’ zonder Cor van Mourik?

Drogisterij Van Mourik is misschien wel de leukste winkel van Nederland en Cor van Mourik (83) en zoon Kasper (54) de aardigste middenstanders. Oprichter Cor staat dit jaar vijftig jaar in de zaak aan de Frederik Hendriklaan in Den Haag, beter bekend als de ‘Fred’.

Een halve eeuw drogist

Het was kielekiele of ik dit jubileum wel zou halen”, vertelt Cor. “Omstreeks Pinksteren kwam de ambulance voor onze winkel, want ik voelde me niet goed. Ik werd meteen aan mijn hart geopereerd en ik probeer nu mijn conditie weer op te bouwen.” De hele ‘Fred’ was in paniek toen Cor werd afgevoerd, want wat moet deze uitermate charmante winkelstraat zonder Cor en zoon Kasper, die de zaak allang heeft overgenomen? “In en uit het ziekenhuis kreeg ik allerlei kaarten en cadeautjes van klanten, zoals bloemen en wijn. Iedereen vroeg: meneer Cor komt toch wel terug? Ziet u, ik ken de opa’s en oma’s in onze buurt, hun kinderen en hun uitgevlogen kleinkinderen. En als zij thuiskomen gaan ze vaak naar de ‘Fred’ en
naar ons. Dat is toch prachtig?”

‘Ik vind werken zo leuk’
Cor heeft een gehoorapparaat en werkt na de operatie nog ‘slechts’ zes dagen in de week van halfnegen tot twee uur. “Mijn hoofd wil de hele dag werken, maar mijn lichaam protesteert. Mijn zoon zegt dat ik het eigenlijk veel rustiger aan moet doen, maar ik vind werken zo leuk. Ik begon op mijn elfde bij Albert Heijn in een vochtige kelder. Moest ik abrikozen, krenten, vijgen en dadels uit kistjes halen. Alles was toen nog onverpakt. Ik werk dus al 72 jaar. Dat is misschien geen Nederlands record, maar wel heel lang.”

Je kijkt je ogen uit
Cor en het andere personeel loopt altijd in een klassieke witte jas. “Onze kracht ligt in onze adviezen en de verkoop van tal van producten die je bijna nergens meer kunt kopen. Mensen die voor het eerst komen, kijken hun ogen uit. Ook jongeren. Bij ons kun je ouderwets borstelwerk kopen, een sudderplaatje of Odol-mondwater. Maar ook boenwas, kachelzwart van Zebraline, oude maten koffiefilters, het poetsmiddel Flintoline, Reckitt Blauw. En we verkopen via onze webshop, maar daar heb ik geen verstand van. Dat doet mijn zoon.” Kasper lacht. “Verkoop via onze online winkel wordt steeds belangrijker. Internet is ook ideaal om uit te zoeken of wij bepaalde producten nog ergens kunnen bestellen. Laatst nog bij toeval een stel nieuwe zeepkloppers ingekocht.”

‘Elke dag een feest’
Cor stiefelt door de winkel. “Vroeger werkte ik minstens 66 uur in de week en nu de helft. Dat is toch een fluitje van een cent. Elke dag is voor mij een feest. Ik ben een dankbaar mens.”

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren