Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

Youfone laat bedenktijd te vroeg ingaan

Mattijs Smit sloot in oktober vorig jaar een nieuw tv- en internetabonnement bij aanbieder Youfone af. Toen bleek dat hij niet naar de populaire online tv-zender Netflix kon kijken via hun kastje, wilde hij van het abonnement af. Dat ging nog niet zo makkelijk.

Drie weken na de bestelling komt een monteur om alles aan te sluiten. Als Mattijs de volgende dag Netflix wil bekijken gebeurt er niets; er komt geen verbinding tot stand. Dan blijkt dat Youfone de Netflix-app niet ondersteunt, iets wat hem nooit is verteld. Hij neemt contact op met Youfone en de betreffende medewerker vertelt hem dat hij nog binnen de bedenktijd zit en dus van de overeenkomst af kan. Die boodschap duurt echter niet lang; Youfone stuurt een mail dat de bedenktijd voorbij is. De bedenktijd ging volgens hen in op het moment dat Mattijs de overeenkomst online sloot.

Vast aan twee contracten
Na de eerste toezegging dat hij van het abonnement af kon, sloot Mattijs meteen een nieuw contract met een andere provider. Hij zit dus nu aan twee contracten vast. Hij zoekt vele malen contact, maar het enige wat hij bereikt, is dat ze het telefoonabonnement beëindigen, maar het internetabonnement niet. Hij vraagt de voicelog (geluidsopname) op van het gesprek waarin de medewerker hem toezegde dat hij ervan af kon. Dat krijgt hij niet. Daarop neemt hij contact met ons op.

Youfone zit compleet fout hier
Bij een abonnement op een dienst, gecombineerd met een apparaat dat geleverd moet worden om het te laten werken (de digitale ontvanger), krijgt u een bedenktijd van veertien dagen vanaf de dag dat het product geleverd is. Met andere woorden, de bedenktijd begint te lopen op het moment dat u daadwerkelijk kunt zien wat u gekocht heeft en ook van de dienst gebruik kunt maken om te zien of en hoe het werkt. Op een dergelijk contract moet de bedenktijd duidelijk vermeld staan. Dat mag niet verstopt staan in de zogenoemde kleine letters. Ook hierin schoot Youfone tekort.

Beterschap beloofd
Als we contact opnemen, trekt Youfone direct het boetekleed aan. De informatie in hun contracten en algemene voorwaarden wordt aangepast en het contract van de heer Smit wordt per direct stopgezet. Hij is ze geen cent meer verschuldigd.
Voor uw informatie: een voicelog mag u altijd zelf opvragen als er informatie in opgenomen is die over u gaat. Doe dat wel op tijd, want vaak worden voicelogs voor scholingsdoeleinden gebruikt en na een bepaalde periode weer gewist. Overigens is het gegeven dat geen Netflix gekeken kan worden geen ontbindingsgrond op zich. Een klant moet zelf checken wat er wel of niet geboden wordt binnen de dienst.

Vaak gedoe rond bedenktijd
We zien dat meerdere providers onduidelijk of fout informeren over de bedenktijd bij dit soort contracten. Let u dus goed op als u een geschil heeft over de bedenktijd. Er zijn verschillende uitspraken van de geschillencommissie hierover beschikbaar op degeschillencommissie.nl

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis elke werkdag van 10 tot 12 uur terecht op het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman op nummer 035-6775511.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren