Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

‘Oortjes’ verlammen de koers

Sinds mijn jeugd ben ik hartstochtelijk wieler­liefhebber. Vroeger iets meer dan tegenwoordig, want de sport op de fiets met het kromme stuur begint steeds meer berekenend te worden. Ik krijg de indruk dat de ploegleiders vanuit hun auto de wedstrijd regisseren. Ze roepen de renners allerlei instructies in hun oordopjes, wat ten koste gaat van de spontaniteit.

‘Amerikanen begonnen ermee’
Ik ben benieuwd of Erik Breukink, in de Giro-editie 1988 tweede achter Andy Hampsten, mijn mening deelt. “Ik heb”, reageert onze altijd ingetogen wielerambassadeur, “de invoering van de oortjes meegemaakt. Het Amerikaanse Motorola, met Lance Armstrong binnen de gelederen, gebruikte die dingen halverwege de jaren negentig als eerste. Wij van ONCE wat later. Aanvankelijk kregen alleen de drie belangrijkste renners binnen de ploeg een oortje. Niet iedereen vond zo’n apparaatje prettig. Ook ik moest eraan wennen.”

‘Je eigen plan trekken is lastiger’
Breukink vervolgt: “Het oortje bleek een grote communicatieverbetering, omdat je sneller op de hoogte was van de koerssituaties. En van het tijdverschil tussen kopgroep en achtervolgers. Tot voor de invoering moest je scherp opletten wie er wegreden. Verder liet je je afzakken naar de ploegleiderswagen om je te laten informeren hoe groot de achterstand op een leidersgroepje bedroeg. Ik vind het allemaal een beetje dubbel. Het goede is dat je pijlsnel wordt gewezen op gevaarlijke wegsituaties en valpartijen. Aan de andere kant kan het in sportief opzicht verlammend werken. In die zin dat het je beperkt in het trekken van je eigen plan.”

Bepaalt de ploegleider het demarreren, aanvallen, je terug laten zakken en het ‘onderhandelen’ met concurrenten? Erik: “Nou, in de auto valt niet alles te plannen hoor. De coureur blijft een bepaalde vrijheid in zijn benen houden. Maar niet alle vrijheid. Ik geef toe dat de oortjes leiden tot minder verrassingen in het koersverloop. Jammer.”

‘Dat waren nog eens tijden!’
Ten slotte vraag ik Breukink naar de charme van de Giro. Zijn antwoord: “Er ligt beduidend minder druk op dan bij de Tour de France. Dat komt mede door de media. Italië is een leuk, fietsgek land, met uitstekende hotels en een uitstekende keuken. Aan mijn vijf Giro’s bewaar ik prachtige herinneringen. Tweede, derde. Twee etappezeges. In een tijd zonder de oortjes!”

Ronde van Italië
T/m zondag 25 oktober Dagelijks Studio Sport en Eurosport

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren