Dé gids voor radio, televisie en plezierig leven
Abonnementen service: 035 - 2019505

Fred overwon drie keer een crisis en helpt nu zelf ondernemers

Het coronavirus heeft er hard ingehakt bij veel ondernemers. Faillissementen dreigen en mensen zijn de wanhoop nabij. Fred Rutgers (59) doorstond zelf drie zware crises met bedrijven. Met zijn knowhow blijkt hij op dit moment een baken voor andere ondernemers.

Het zaadje voor succesvol ondernemen werd al geplant toen Fred als jonge jongen zag hoe zijn ouders moesten worstelen met hun dorpswinkel, een boek- en kantoorboekhandel. “Het was keihard werken. Ik ben al op vrij jonge leeftijd het winkelbedrijf ingerold, toen mijn vader ziek werd. Het dieptepunt was dat er een publieke hetze tegen ons ontstond op basis van leugens van een medewerker. Het bedrijf kwam piepend tot stilstand en moest weer van de grond worden getrokken. Dat lukte, maar toen kwam de rentecrisis van 1984 met hyperinflatie en torenhoge hypotheekrente. Kort gezegd: daar heb ik geleerd om keihard te werken om een business overeind te houden.”

Karig salaris, maar alles geleerd
Fred wilde meer. Een toevallige ontmoeting met een zeer vermogende ondernemer gaf een nieuwe wending aan zijn carrière. “Deze man had vanuit het niets een paar keer een enorm bedrijf opgebouwd. Ik mocht zijn rechterhand worden. Ik kreeg daar een karig salaris voor, maar ik kon wél alles van hem leren. Ik ben hem er tot de dag van vandaag zeer dankbaar voor.”

De twee bedachten een aantal zakelijke concepten die zeer succesvol werden: het leek wel of alles wat de twee aanraakten, in goud veranderde. Totdat de vermogende partner er ineens mee wilde stoppen en Fred weer iets nieuws moest verzinnen. Dat werd de telecombusiness. Een goed idee maar slechte timing, want hij was er nog maar nauwelijks mee begonnen, toen de internetbubbel barste rond 2000. “Er was geen weg terug. We konden alleen voorwaarts en uiteindelijk hebben we toch een financier gevonden om het bedrijf te laten groeien. Dan ga je ook alles zelf doen: van een callcenter leiden tot het ontwikkelen van eigen mobiele telefoons.”

Kredietcrisis en ziekte
Ook dit project werd een succes en in 2008 liet Fred zich uitkopen. Ondernemend als hij is, nam hij na enkele jaren later een bedrijf in woningisolatie over. Weer een goed idee, maar weer slecht getimed: “De inkt was nog niet droog of de kredietcrisis brak uit. Ook nu was de beste remedie om gewoon keihard aan de slag te gaan. Het lukte opnieuw. In vier jaar tijd groeide het bedrijf van zestien medewerkers naar 104 en de omzet explodeerde.”

Maar het offer van het harde werken bleek fysiek te zwaar. Fred voelde zich opeens doodziek en belandde in het ziekenhuis met een tia en hartproblemen. “De tent lag tijdens mijn ziekte ook aan het infuus en de accountant waarschuwde me dat het waarschijnlijk niet goed ging aflopen.” Het bedrijf ging inderdaad failliet, Fred raakte letterlijk alles kwijt en moest met zijn gezin het huis afstaan aan de bank. “Als ondernemer kon ik vervolgens nergens terecht. Ik had geen kapitaal meer, kon geen uitkering krijgen. Het was terug naar de basis. Een vreselijke situatie. Ik zag het echt niet meer zitten. Toen ben ik als therapie voor mezelf begonnen met boeken schrijven. Ik dacht: met mijn management- en marketingervaring kan ik anderen wat meegeven. Hoewel ik helemaal geen auteur ben, heb ik inmiddels zeven goed verkochte boeken geschreven.”

Opgeven is geen optie
Inmiddels is hij met alle kennis en ervaring die hij heeft opgedaan ook een eigen adviespraktijk voor ondernemingen begonnen. Hoe helpt hij dan ondernemers? “Op mijn visitekaartje staat ‘Als iets niet kan, dan is er niet lang genoeg over nagedacht hoe het wel kan.’ Essentieel is heel goed luisteren naar klanten. Ik heb tijdens deze periode veel ondernemers aan de lijn die gestrest, huilend en in paniek zijn. Hun schulden lopen op en ze zoeken een uitweg of willen helemaal stoppen. Ik zeg dan eerst: ‘Huil maar even goed uit.’ Daarna vraag ik: ‘Denk je dat het gras elders groener is? Premier Rutte gaat het niet voor je oplossen, jij en ik kunnen dat wel.’ Ik schets een fictieve hindernisbaan met tien hekjes die we moeten omzagen om het doel te bereiken. Dan kom je op een heel andere manier op gang. Daarbij moet je ook geloven in jezelf.”

‘Wat doen we na het virus?’
Veel ondernemers zien toch de tijd na de coronacrisis somber in. Hoe kijkt Fred daar tegenaan? “In januari had het voor veel ondernemers nog alle schijn dat 2020 economisch een topjaar zou worden. Toen kwam het virus en stond alles stil. Nu probeert men ons te vertellen dat de economie doodziek is. Dat is niet zo. Ons zelfvertrouwen is doodziek. Ook het vertrouwen van de consument is beschadigd. Dat komt door al die bangmakerij in de media. Als je de tv aanzet, gaat het steeds over mondkapjes. We moeten met z’n allen de schouders eronder zetten. Laten we nou eens een economische denktank opzetten van mensen die zich buigen over wat we gaan doen met de economie als het virus weg is.”

‘Streng zijn voor jezelf’
Tot slot nog een anekdote. Fred heeft tot de dag van vandaag last van een zware mishandeling door zinloos geweld in 2004. “Het zag er zó slecht uit, dat ik misschien wel invalide zou blijven. Ik had toen in de put kunnen blijven zitten, maar dat gaat mijn leven niet beter maken. Dat zie je veel bij ondernemers: ze zijn niet streng genoeg voor zichzelf. De enige die je kunt veranderen, ben je zelf. Met dat besef kun je onvoorstelbaar veel.”

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren