Letselschade op vakantie
In ‘MAX vakantieman’ besteedden we aandacht aan de families Helsen en Vos die letselschade opliepen tijdens de vakantie. Gaat u nog op vakantie? Weet dan wat te doen als u of één van uw reisgenoten een ongeluk krijgt.
Meneer Helsen viel van een hoteltrap doordat hij de lichtknop niet kon vinden. In de reviews op internet stond dat het vrij donker was in de gangen. Bovendien zouden de lichtknopjes verlicht zijn, wat volgens meneer niet zo was. De reisorganisator gaf aan dat de flinke val de eigen schuld was van meneer en daarmee was de kous af. Inmiddels heeft de reisorganisatie toegegeven dat deze reactie misschien wel erg kort door de bocht was en heeft daarom de zaak overgedragen aan haar verzekeraar.
Grote gevolgschade
Meneer Vos verbleef op een camping in Italië en ging daar op zijn knieën van de familieglijbaan af. Niet volgens de instructies, maar de badmeester had ook niet gezegd dat het niet mocht. Hij botste met zijn hoofd tegen de grond. Dat had niet alleen een hoofdwond tot gevolg, maar ook hersenletsel. De gevolgschade was groot; zijn net opgestarte bedrijf moest worden verkocht en een speciale operatie in het buitenland werd maar deels gefinancierd door crowdfunding. Of meneer Vos nog ooit een normaal dienstverband kan hebben is de vraag. De camping stelde dat het de eigen schuld was van meneer Vos. In Nederland is vrij recent de uitspraak gedaan dat bij een dergelijke glijbaan, waar bijna iedereen op de foute manier vanaf gaat, iemand moet staan om aanwijzingen te geven. Is dat niet zo, dan is de eigenaar aansprakelijk. Meneer heeft inmiddels hulp ontvangen om zijn zaak tegen de camping in Italië te voeren.
Op een rijtje
Als er ernstige dingen gebeuren op vakantie, dan is het zaak om de volgende zaken op een rijtje te hebben:
• Boek vooraf liefst een pakketreis. De reisorganisator is aansprakelijk voor alle hulppersonen. Dat maakt procederen in Nederland mogelijk.
• Boekt u geen pakketreis, kijk dan na of u voor rechtsbijstand in het buitenland verzekerd bent.
• Zorg dat u goed verzekerd op reis gaat en dat u het nummer van de alarmcentrale bij de hand heeft, zodat ze u gelijk kunnen helpen.
• Is u een ongeluk overkomen, probeer dan iemand te vinden die u kan ondersteunen. U en uw gezinsleden kunnen door de emoties wellicht zaken vergeten.
• Maak foto’s en opnames ter plekke.
• Laat onderzoek doen op de plek waar het ongeluk plaatsvond.
• Noteer namen en adressen van getuigen. Dit kan later van cruciaal belang zijn.
• Laat uiteraard altijd de reisorganisatie weten dat u (wellicht) letselschade heeft.
• Betrek de accommodatie in het geheel. Maak ze deelgenoot van uw zorgen en leg dat vast.
• Laat u bij thuiskomst niet van het kastje naar de muur sturen!
• Laat u niet aan het lijntje houden door de reisorganisatie. Zij moeten u doorsturen naar hun verzekeraar en niet zelf conclusies trekken.
Vlak na de uitzending kregen we de melding binnen van een ander glijbaanongeluk. Weer een jongen met gebroken nekwervels en verlamming tot gevolg. Wijs uw familieleden erop dat ze zich aan de regels houden. En als het een glijbaan is die met een rotvaart naar beneden gaat, is het misschien beter om een rustiger type te kiezen…
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Elke week pakken juristen Jeanine Janssen en Rogier de Haan als MAX Ombudsmannen een kwestie bij de horens.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren