Wild west in de pensioenwereld
Mevrouw Holman is 71 jaar. Ze werkte dertig jaar in de horeca, toen ze in 2002 werd afgekeurd. Reuma. Nu ontvangt ze AOW en 100 euro pensioen per maand. Niet veel, na dertig jaar werken.
Dat had meer kunnen zijn. Haar pensioenfonds kent namelijk, net als vrijwel alle pensioenfondsen, een regeling waarmee het pensioen in geval van arbeidsongeschiktheid premievrij verder kan worden opgebouwd. Het enige dat hiervoor nodig is, is dat er een bijbehorend formuliertje voor wordt ingevuld.
Aan het kortste eind
Het pensioenfonds van mevrouw Holman wist weliswaar dat ze was afgekeurd, maar gooit het erop dat ze het bijbehorende formuliertje nooit hebben ontvangen. Daarom was haar pensioenopbouw niet premievrij voortgezet. Mevrouw Holman zegt dat ze het formuliertje wel heeft opgestuurd. Het is haar woord tegen dat van het pensioenfonds. En dus trekt mevrouw Holman aan het kortste eind. Meer dan 100 euro pensioen zit er niet in, ook al had ze recht op meer. We hebben het al vaker over deze premievrije pensioenen gehad. Eind vorig jaar wisten we te melden dat de meeste pensioenfondsen eindelijk overstag zijn. Ze hadden ons gemeld dat ze deze pensioenen alsnog zouden repareren, ook als het destijds was misgegaan met dat formuliertje. Fantastisch nieuws was dat, want hierdoor konden duizenden arbeidsongeschikten alsnog een min of meer volwaardig pensioen tegemoet zien.
Vrolijke oude dag?
Ook het pensioenfonds van mevrouw Holman had het beleid aangepast. Bij hen zou het gaan om 69 mensen. Voor het pensioenfonds zou het geld dat nodig is voor de reparatie van deze pensioenen pas ver achter de komma van de dekkingsgraad zichtbaar zijn. Voor de betrokken gepensioneerden, waaronder mevrouw Holman, zou reparatie het verschil kunnen maken tussen een oude dag met geldzorgen en een vrolijke oude dag.
Mevrouw Holman heeft alles uit de kast gehaald om haar pensioen gerepareerd te krijgen. Ze heeft geprocedeerd tot aan de Ombudsman Pensioenen. Die is het met haar eens, maar kan het pensioenfonds niet dwingen het pensioen te repareren.
Regelrechte schande
Wij krijgen steeds vaker zaken onder ogen waarin het pensioenfonds zich niets aantrekt van het oordeel van de Ombudsman Pensioenen. Hoe schandalig dit ook is: we snappen het wel. Want de Ombudsman Pensioenen heeft geen macht. Hij kan geen onderzoek doen en doet geen bindende uitspraken. En hij treedt niet in de publiciteit. Als dank hiervoor trekken de pensioenfondsen zich steeds minder aan van de hoogste baas van hun eigen klachtenprocedure. Daarmee is die klachtenregeling niets meer dan slingers aan de wand. Juist voor een sector waar zo veel geld in omgaat, is dat een aanfluiting. Als MAX Ombudsman zetten wij ons daarom in voor een structurele verbetering van de rechten van alle pensioenconsumenten zoals mevrouw Holman. In het Nationaal Pensioendebat van maandag 14 mei zullen wij hier de schijnwerper op richten.
MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren