Abonnementen service: 035 - 2019505

Hoe in deze tijd te leven zonder internet?

Nederland is hard op weg een volledig digitale samenleving te worden. MAX Ombudsman neemt het op voor de groep die niet mee wil of mee kan met de digitalisering.

Er is een land in Europa waar elke nieuw geboren baby niet alleen een naam krijgt, maar ook een e-nummer. Een land met meer officieel geregistreerde ‘e-burgers’ dan burgers van vlees en bloed. Een land waar niet alleen in bibliotheken en restaurants draadloos internet is, maar ook op pleinen en in parken. Dat land is een voormalig Oostblokland: Estland. Een voorbeeld voor andere Europese landen; ook vanuit Nederland wordt door politici en bedrijven met veel interesse gekeken naar wat er allemaal in ‘e-stland’ gebeurt.

In de verdrukking
En dat merken we. Want ook Nederland is hard op weg een volledig digitale samenleving te worden. Dit brengt allerlei voordelen met zich mee – zelf belastingaangifte doen was nog nooit zo makkelijk. Maar ook nadelen – zelf belastingaangifte doen op papiér was nog nooit zo moeilijk. Overal waar de digitalisering oprukt, komen de andere manieren van communiceren in de verdrukking. Het telefoonboek is afgeschaft, winkels verdwijnen, de brievenbus blijft steeds vaker leeg.
Als MAX Ombudsman nemen we het op voor de groep die niet mee wil of mee kan met de digitalisering. Dat doen we door actie te voeren: vóór het behoud van de blauwe envelop, vóór een kritische kijk op de DigiD en de overheid. En dat doen we door te helpen: elk MAX-lid, met of zonder internetaansluiting, kan terecht in ons telefonische spreekuur.
Wij kregen hierin steun van onze MAX-collega Astrid de Jong. In haar radioprogramma ‘Nachtzuster’, wekelijks te beluisteren in de nacht van donderdag op vrijdag, hebben we twee keer een uur aandacht besteed aan de ‘club der internetlozen’. Mensen konden bellen met allerlei vragen over hoe in deze tijd te leven zonder internet. Ondanks het onchristelijke tijdstip werd er massaal gebeld.

De weg weten te vinden
Het is duidelijk: het onderwerp leeft enorm. Maar voor veel digitaliseringsproblemen blijkt wel degelijk een ‘ouderwetse’ oplossing te bestaan. Zo vertelde een beller dat ze na haar verhuizing elke week bij haar oude adres langs reed om de post op te halen. Dat moest wel, vond ze, want PostNL zou de aloude verhuisservice alleen nog maar digitaal aanbieden. Navraag bij PostNL leert echter dat deze service ook telefonisch aangevraagd kan worden. Zo geldt dat voor veel meer diensten; het
is een kwestie van de weg weten
te vinden.

Laten we elkaar helpen
Wij stellen voor om elkaar te helpen die weg te vinden. U als MAX-lid kunt ons bellen met uw praktische vragen over digitaliseringsproblemen. Wij helpen u zo veel mogelijk op weg. Maar u mag ons ook bellen met tips en trucs. Daar kunnen wij dan weer andere mensen mee helpen. Op die manier maken we met z’n allen een kennisbank voor digibeten: een Google zonder internet.

MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-6775511, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

  Post & Mail

Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.

Reageren