Hoe lang moet ik de papieren bewaren?
Mijn moeder is in 2010 overleden. Wij hebben alles netjes afgehandeld, zoals de nalatenschap en de belastingzaken. Wij zijn nog in het bezit van alle bank/giro-afschriften en de belastingpapieren. Hoe lang dien je deze papieren te bewaren?
Yvonne Roovers
Bedrijven moeten hun administratie zeven jaar bewaren, particulieren in principe vijf jaar. Het gaat dan om bankafschriften, belastingpapieren en mogelijk correspondentie over de zorgtoeslag. Bij andere officiële papieren, zoals jaarrekeningen van gas, water en licht, salarisstrookjes, huurovereenkomsten of verzekeringen, is twee jaar voldoende. Nabestaanden zijn verplicht de administratie van de overledene af te wikkelen.
Ze moeten allerlei lopende uitgaven stopzetten, net als de toeslagen. Ze moeten eventuele schulden betalen en belastingaangifte doen van het lopende jaar en mogelijk het jaar daarvoor. Ook de nalatenschap moeten ze verdelen. Als al die zaken zijn afgerond, die vaak veel tijd in beslag nemen, zijn de nabestaanden niet meer verplicht de papieren te bewaren. U kunt de papieren dus rustig wegdoen.
Deel dit artikel
Post & Mail
Wilt u reageren op de inhoud van MAX Magazine, een tv- of radioprogramma? Stuur dan een bericht naar MAX Magazine. De redactie maakt elke week een selectie en kort soms berichten in.
Reageren